Energigas 1
väg. Accelerationen i omställningen kan till viss
del fördröjas av det här. Samtidigt måste vi känna oss trygga med vilka konsekvenserna blir och vad som ger bäst output. Inga nya fartyg är beställda just nu, men det pågår ett kontinuerligt utvecklingsarbete. Inom koncernen har det nyligen bildats ett nytt bolag: Gotland Tech Development, där uppgiften är att följa utvecklingen av nästa generations fartyg. – På ritbordet har vi flera olika alternativ, men exakt vid vilken tidpunkt vi planerar för nya investeringar kan jag inte säga just nu. Trafiken till och från Gotland är upphandlad, och uppdraget löper fram till januari 2027. Brett miljöarbete Drivmedel är en sak, men det finns andra aspekter av klimatfrågan, poängterar Marcus Risberg: Att koppla in landström när fartyget ligger fartyg med naturgas och biogas. Framöver tror vd:n Marcus Risberg på en palett av olika alternativ. koldioxidneutrala, och det beror på att produktionsenheterna är så stora. Många gånger handlar det om att trafikera långa distanser, vilket kräver ett högt energiuttag. Men nya bränslen, inte minst vätgasen, är på ingång. Där går utvecklingen väldigt fort. Flera alternativ Med stor sannolikhet kommer vätgas att spela en viktig roll inom sjöfarten framöver, spår Marcus Risberg. – Men vi är inte riktigt där ännu. Ingen har en kristallkula, och även om något ser ut att vara det rätta kan det ändras. Just nu betraktar vi vätgas som nästa steg i utvecklingen, och ser biogas och elektrifiering som en väg dit. Men vi har inte låst in oss enbart i vätgas, vi håller flera alternativ öppna. Mitt i ett teknikskifte Från investeringsbeslutet till att ett nytt fartyg levereras är det ett tidsspann på nästan fyra år. Det är klurigt att befinna sig mitt i ett teknikskifte, konstaterar Marcus Risberg. – Investeringar av nya fartyg hänger förstås samman med hur länge vi har trafiken. Vi måste fatta de stora investeringsbesluten vid rätt tidpunkt för att inte riskera att gå fel vid kaj nattetid så att fartyget inte behöver producera sin egen el är en viktig faktor. Men också att optimera körsättet. Att se till att skroven är rena. Att måla skroven med rätt färg så att friktionen minskas – och förstås allt annat miljöarbete, från att plocka bort plastartiklar i sortimentet till att källsortera. En viktig del i arbetet är att synliggöra omställningen för resenärerna. – Jag är ingen ingenjör, och det är faktiskt inte alltid en nackdel. När jag pratar med tekniker säger jag: ”Förklara för mig så att jag förstår. Om jag fattar så har vi en god grund i att kunna föra ut budskapet”. Klimatarbetet, inklusive hållbarhetsrapporten, ligger långt upp på hemsidan. Samtidigt är det viktigt att vara ödmjuk inför det faktum att vi faktiskt har ett klimatavtryck. Det är inget vi hymlar med. Men vi är tydliga med hur vi vill minska avtrycket, och hur det arbetet ser ut fram till 2045. s Försäljning och service av gaskompressorer / kompressorventiler Uppgradering / optimering av bentlig utrustning Hoerbiger Service Nordic AB Phone: +46 (0)240-157 40 Fax: +46 (0)240100 40 E-mail: info-try@hoerbiger.com Allt inom gasdetektering • Bärbara en och flergasvarnare • Stationära gaslarm • PID-instrument och läcksökare • Service och underhåll på alla fabrikat Afriso EMA AB • 040 - 92 20 50 • www.afriso.se ENERGIGAS NR 3 2021 21 NYHET! BW Icon