Energigas 1
› Varutransporter En bidragande orsak till ökning
en är stöd från Energimyndigheten via projekt Drive LBG som Energigas Sverige är värd för. Projektet finansierar olika åtgärder för att stärka flytande biogas. Stöd från Drive LBG Ica är ett av de bolag som får bidrag från projektet – 40 procent av merkostnaden för 21 nya biogaslastbilar vid det egna åkeriet i Västerås. Enligt projektledaren för Drive LBG, Johan Laurell hos Energigas Sverige, är flytande biogas särskilt lämplig för tunga fordon som ska färdas långt och få med sig mycket bränsle. Den nedkylda, flytande gasen tar avsevärt mindre plats än komprimerad biogas. – I Sverige pratas det en hel del om ”stor potential” för biogasproduktion, hos exempelvis lantbrukare. Ett problem är dock att biogasen ofta behöver transporteras långt från tillverkaren till användaren. För komprimerad gas blir detta snabbt olönsamt, men om samma biogas kunde förvätskas skulle förutsättningarna ändras till det bättre. LBG blir då mer av en handelsvara som lönar sig att frakta längre sträckor, säger Johan Laurell. För att det ska fungera bra i praktiken behöver också nya tekniker för småskalig, kostnadseffektiv produktion av flytande biogas utvecklas. Sådan teknik testas nu i ett par demonstrationsanläggningar som fått stöd från projektet. – Vi är positivt överraskade över att det varit så stort intresse från transportörerna. Målet från början var att få ut cirka tio LBG-lastbilar på vägarna, men nu är redan 100 lastbilar ute och rullar och ytterligare cirka 200 är på väg ut från sammanlagt 60 åkerier, säger Johan Laurell. Mindre buller Han menar också att intresset delvis kan bero på att biogaslastbilarna erbjuder en bättre arbetsmiljö för chaufförerna. Bilarna bullrar mindre, vilket upplevs som bekvämt. Dessutom kan de tack vare den låga buller nivån köras i högre grad under kvällar och helger även inne i städer. När det gäller frågan om biogasen räcker till alla finns några av svaren i Biogasmarknadsutredningen som presenterades 2019. Enligt den föreslås produktionen kunna öka till närmare 800 000 ton 2030. – Men det hänger förstås på att vi lyckas få loss potentialen runtom i landet, säger Johan Laurell. För Ica handlar det fortsatta arbetet bland annat om att ställa krav på underleverantörerna. Redan nu gäller hållbarhetskrav på alla transportörer – såväl frakter mellan lager och butik som intransporter från övriga 28 ENERGIGAS NR 3 2021 Inflytande. Kundernas förväntningar på att varorna ska vara producerade och transporterade på ett hållbart sätt driver på utvecklingen. Europa. Cirka 40 av transportörernas last bilar är i dag biogasdrivna, utöver Icas egna bilar. – Kraven kan exempelvis vara rätt euroklassning på motorer eller att chaufförer utbildas i sparsam körning, säger Kerstin Lindvall. ”Vi är positivt överraskade över att det varit så stort intresse från transpor törerna. Målet från början var att få ut cirka tio LBGlastbilar på vägarna, men nu är redan 100 lastbilar ute och rullar och ytterligare cirka 200 är på väg ut. ” Johan Laurell, projektledare för Drive LBG FOTO: JESSICA GOW/TT Företaget bidrar också till biogasproduktionen. Trots arbete med att minska matsvinnet blir det en del organiskt avfall från lager och butiker. Frukt och grönt och annan mat som passerat bäst före-datum skickas till rötning för biogas. Kundernas förväntningar på att varorna ska vara producerade och transporterade på ett hållbart sätt driver på utvecklingen. – Många är kunniga i hållbarhetsfrågor och vi får en hel del frågor till kundtjänst, bland annat om hur vi jobbar med transporter, säger Kerstin Lindvall. Fler elektrifierade transporter Biogas är ett viktigt bränsle i arbetet mot fossilfrihet men Ica siktar även på att öka andelen elektrifierade transporter framöver. Utöver satsningen på lastbilar med eldrift läggs transporter över på tåg och fartyg. Till exempel går transporter av livsmedel numera med tåg från Europa samt mellan Borlänge och Luleå. – Lite krasst är den mil på väg som inte blir av bäst. Det gäller att se till att varje mil är en nödvändig mil, säger Åsa Meivert Rydén. MARIE GRANMAR