Energigas 1
Forskning & utveckling Multitankstationer kan ge
mer vätgas Det går trögt att få genomslag för vätgas som drivmedel för fordon. Nu undersöker ett IVLprojekt om befintliga tankstationer för fordonsgas skulle kunna användas. Det bästa för miljön är då att framställa vätgasen av biogas vid tankstationen, visar resultaten så här långt. Projektet Multitankstationer drog i gång sommaren 2020. Syftet är att se om det går att komplettera befintliga tankstationer så att det utöver fordonsgas även går att tanka vätgas. Detta skulle ge fler möjligheter att tanka bränsle cellsdrivna personbilar och lastbilar med vätgas. I dag är vätgastankstationerna inte bara få, de är ofta olönsamma på grund av höga kost nader och låg omsättning. För finansieringen står Energimyndigheten, med medfinansiering av de övriga deltagarna. Anders Hjort och Anton Fagerström vid IVL Svenska miljöinstitutet är projektledare. – Vi gör en systemanalys för att se över hur man ur miljö- och ekonomiskt perspektiv bäst kan producera och distribuera vätgas till en slutkund, säger Anders Hjort. Räknar på ren biogas Tanken är att man skulle kunna använda de tankstationer för fordonsgas som redan finns i landet, i dag närmare 200 stycken. I Sverige består fordonsgasen av 95 procent biogas. I studien räknar man dock på 100 procent biogas. När det handlar om hur vätgasen ska komma dit finns två huvudspår. Antingen kan vät gasen tillverkas i storskaliga anläggningar och transporteras till tankstationen, eller så kan den tillverkas på plats. Det senare kan antingen ske med elektrolys där el används för att spjälka vatten till väte och syre, eller genom att omvandla den biogas som redan finns på stationen till vätgas. Det sker med en så kallad reformer, där uppgraderad biogas omvandlas till vätgas och koldioxid. Huvudfokus i studien är att jämföra kostnader och vilket produktionssätt som ger den största miljönyttan. Så här långt pekar resultaten på att det är med decentraliserad produktion. – Ur ekonomisk synpunkt kan det finnas en fördel att producera vätgasen direkt vid tankstationen, och miljönyttan är bättre om vätgasen framställs via biogas, säger Anders Hjort. Biogasen har flera fördelar. Råvaran är avfall 32 ENERGIGAS NR 3 2021 som exempelvis slam från avloppsreningsverk, matavfall eller avfall från livsmedelsindustri och slakterier. Om avfallet är gödsel från djur ger användningen dessutom negativa utsläpp, eftersom det innebär att metanutsläppen från gödselstackar minskar. En annan fördel är att det går åt mindre el när man reformerar uppgraderad biogas än om vätgasen produceras via elektrolys. Projektet har räknat med en svensk elmix, det vill säga den blandning som finns i elnätet. Det är dock inte alltid möjligt att tillverka vätgasen på plats. Det kanske inte finns plats på tankstationerna för en container med en elektrolysör eller en reformer. Ett annat hinder kan vara att det är brist på el, eftersom det är kapacitetsbrist i elnätet på vissa håll i Sverige. Plats och elbrist hinder Vid centraliserad produktion kan vätgasen tillverkas antingen i en stor elektrolysör eller av uppgraderad biogas som produceras i en samrötningsanläggning. I större produktionsanläggningar kan även de biprodukter som bildas tas om hand, vilket kan göra att kostnaden för slutkunden blir lägre än för produktion vid tankstation, trots att kostnader för att transportera vätgasen tillkommer. Även här är biogasen bäst ur miljösynpunkt. – En samrötningsanläggning för biogas ger vissa fördelar jämfört med elektrolys, eftersom man får negativa utsläpp vid rötning av gödsel. I vissa fall går det också att ta hand om den värme som bildas i en samrötningsanläggning. Om det inte går, kan dock elektrolysören vara bättre. Projektet undersöker också lönsamheten för ”Ur ekonomisk synpunkt kan det finnas en fördel att producera vätgasen direkt vid tankstationen, och miljönyttan är bättre om vätgasen framställs via biogas.” Anders Hjort, projektledare på IVL Klimatsmart. Att tillverka vätgas från biogas direkt vid bästa miljönyttan, visar ett nytt projekt. olika alternativ. Investeringskostnaderna är ungefär lika stora för en elektrolysör som för en reformer, men driftkostnaderna kan skilja sig. För slutkunden kan priset vara olika. – Skillnaden beror på elpriset och priset för biogas. För slutkunden är det billigare om vätgasen produceras med elektrolys eftersom en kilowattimme el ofta är billigare än en kilowattimme uppgraderad biogas i Sverige, säger Anders Hjort. El från solceller Ett av de företag som är med i projektet är Nilsson Energy. Företaget installerade 2019 en produktionsanläggning för en off-grid-tankstation för grön vätgas i Mariestad. Vätgasen produceras på plats genom elektrolys med el från solceller. Martina Wettin är strategiskt ansvarig och medgrundare till Nilsson Energy. – Vi tror på att utnyttja lokala förnybara resurser som vatten, vind och sol. Om det finns tillgång till biogas för produktion av vätgas är det jättebra. Vi jobbar ofta med decentraliserad produktion, som exempelvis solcellsanläggningen i Mariestad, säger hon. St1 Biogas – som i och med köpet av Eon Biofor i juli fick ett nätverk med ett 50-tal biogastankställen i Sverige – är också med i projektet.