Energigas 1
Energigas Sverige Förslag på ny miljöbilsdefiniti
on sågas I mitten av juni skickade Energigas Sverige in gasbranschens svar på remissen som bland annat innehöll ett förslag på ny miljöbilsdefinition, där biogasbilar inte finns med. Det var många aktörer som protesterade mot förslaget både i sina remissvar, i debattartiklar och med inlägg på sociala medier. Förslaget kom från infrastrukturdepartementet som ville ha syn - punkter på promemorian Genomförande av ändringar i direktivet om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster. Energigas Sverige konstaterar i sitt remissvar att Sverige behöver ställa om fordonsflottan för att kunna nå målet om 70 procent minskade utsläpp från inrikes transporter till 2030. Det är alla överens om och gasbranschen, liksom övriga branscher, arbetar hårt för att det ska kunna bli verklighet genom att investera i produktion och infrastruktur. Alla alternativ behövs Intresset och efterfrågan på förnybara alternativ växer både på lätta och tunga sidan. Alla alternativ kommer att behövas för att nå målet. Både biogas, förnybar vätgas, förnybar el och andra förnybara och hållbara flytande alternativ behövs, och marknaden finns för att samtliga dessa alternativ ska kunna växa och på så sätt gemensamt bidra till omställningen av transportsektorn. Mer uthållig politik Det enskilt viktigaste som gasbranschen lyfter i remissvaret är att inte ändra nuvarande miljöbilsdefinition. Det finns ingen motsättning mellan att ha kvar biogasdrivna bilar i den nationella miljöbilsdefinitionen och samtidigt uppfylla EU:s krav. Det är mindre än ett år sedan miljöbilsdefinitionen beslutades och viljan att göra investeringar i klimat och miljö riskerar att försämras om förutsättningarna förändras med så kort varsel. Politiken måste vara mer uthållig och se till den faktiska klimatnyttan. Många protester Under några intensiva veckor i maj och juni gjordes ett stort antal inspel från många olika aktörer i Sverige. Det var inte bara gasbranschen som protesterade mot förslaget utan även kommuner, regioner och andra viktiga aktörer på marknaden som på olika sätt lyfte problemet med att inte se biogasens samhällsnytta och det orimliga i att inte definiera en biogasbil som miljöbil. Nu återstår det att se hur infrastrukturdepartementet går vidare med förslaget. MARIA MALMKVIST Projektet Drive LBG förlängs n I slutet av juni beviljade Energi myndigheten en förlängning av projektet Innovationskluster Drive LBG med sex månader, till och med 30 juni 2022. Orsaken till att Energigas På besök. Roboten Elsa dök upp när Fredrik Löfgren från Linköpings universitet höll sin föreläsning AI och framtiden – hotet och möjligheterna, under årets digitala Gasdagar. Årets Gasdagar i digitalt format n Som så många andra evenemang detta år blev även årets Gasdagar, som hölls 25–26 maj, annorlunda och förpackade i ett helt digitalt format. På plats i de tre studiorna och via länk fanns 55 talare under 22 sessioner, 12 utställare, 1 minister och 1 robot. De drygt 200 deltagarna kunde, förutom att lyssna på föredrag och diskussioner, chatta och ställa 34 ENERGIGAS NR 3 2021 frågor till talarna, rösta, besöka utställningen och delta på mingel med underhållning. Nästa år kommer Gasdagarna arran geras i Båstad den 18–19 maj. Läs mer: Presentationer, bilder och inledningssessionen med bland annat energi- och digitali seringsminister Anders Ygeman från årets Gasdagar finns på energigas.se Sverige ansökt om en förlängning är de förseningar som uppstått i de olika planerade demonstrationsåtgärderna, och som till stor del beror på pandemin. Exempelvis har leveranstiden för tunga lastbilar ökat kraftigt under pandemin på grund av brist på halvledarkomponenter, vilket försvårade för leveranser nu till hösten. Med förlängningen ökar nu möjligheterna att investeringar i lastbilar, tankutrustning med mera kan genomföras inom projekt tiden. Förlängningen avser både inno va tions klustret för flytande biogas samt demonstrationsprojektet. Läs mer: På www.drivelbg.se finns mer information om Innovationskluster Drive LBG.