Energigas 1
3 FRÅGOR TILL … Nicolas Lougovoy, Scaniachef i El
fenbenskusten, som fått en order på 50 gasbussar till staden Abidjan. Med svenskt stöd ska landets kollektivtrafiksystem nu byggas om och lokal biogas från avfall produceras. 1 2 Vad innebär avtalet? – Scania har tecknat ett avtal med transportministeriet på Elfenbenskusten om 400 biodieselbussar med leverans 2021 och 2022. Dessutom kommer 50 ledbussar med gasmotorer att levereras i ett senare skede. Vad är Scanias roll utöver att leverera bussarna? – Vår strategi är att erbjuda en komplett kollektivtrafiklösning. I avtalet ingår även uppgradering av bussdepåer och utbildning av både förare och servicetekniker. Målet är att attrahera fler unga och kvinnor utan formella jobb. I projektet ingår också byggandet av en milslång busskorridor för att förbättra kollektivtrafiken i Abidjan. Scania har i samarbete med landets nationella byrå för landsbygds utveckling även initierat en studie för att utreda möjlig heterna för lokal tillverkning av biodrivmedel. Den blev klar i oktober 2020 och fokuserar på restprodukter från odlingen av kakao, bananer, gummi samt slaktavfall. 3 När kan produktionen av lokal biogas starta? – Målet är att ha en biogasanläggning på plats 2023 för att kunna driva de 50 gasbussarna. Enligt förstudien finns det potential för cirka 30 biogasanläggningar i samma område baserat på tillgången på restprodukterna. Nya LNG-fartyg tas i trafik i norr Två nya isklassade fartyg som drivs med flytande naturgas, LNG, ska transportera battericeller från Northvolts nya fabrik i Skellefteå till hamnen i tyska Travemünde. Fartygen uppges bli världens största isklassade fartyg i sin klass och har beställts av det svenska rederiet Wallenius Sol som redan i dag har trafik på rutten. De är speciellt anpassade för de tuffa vinterförhållandena i Bottniska viken och blir betydligt mer energi effektiva per transporterad ton last än andra fartygstyper. Dessutom minskar växthusgaserna med 63 procent med LNG i tanken, enligt IVL Svenska miljöinstitutets beräkningar. Samarbetsprojekt LNG-fartygen beställdes för 1,5 miljarder kronor för två år sedan och färdigställs nu på ett varv i Kina. Det första av dem sätts i trafik vid årsskiftet. Transporterna sker i samarbete med partnern Scanlog som fått uppdraget att ansvara för hela batteri fabriken Northvolts internationella transportlogistik. Valio och St1 gör biogas av kogödsel Finland. Den finska mejeri jätten Valio och energibolaget St1 har ingått ett samarbete för att producera biogas av kogödsel i Finland. Även andra biprodukter från lantbruket och livsmedelsindustrin kan bli aktuella vid tillverkningen. Biogasen ska främst användas som driv medel för tunga transporter. Målet är att producera upp till 1 terawattimme biogas per år 2030. År 2025 räknar företagen med att ha två, tre biogasanläggningar. Produktion av biogas kommer både kunna ske lokalt på enskilda lantbruk eller i större 4 ENERGIGAS NR 3 2021 De nya isklassade LNG-fartygen ska kunna lasta både containrar och rullande last. När rederiet Wallenius Sol startade sin verksamhet våren 2019 var ambitionen att skapa en långsiktig och hållbar infrastruktur mellan Bottniska viken, norra delen av Östersjön och kontinenten, enligt företagets vd Ragnar Johansson. – Ända sedan vi startade våren 2019 har intresset för vår service i Bottniska viken varit oerhört stort. Både från svensk och finsk basindustri, men även från många andra kunder som gör stora satsningar i regionen, konstaterar han. Nya turer till Skellefteå Wallenius Sol har i dag fem fartyg, varav två ersätts med de nya LNG-fartygen. Rederiet har redan anlöpt Skellefteå hamn flera gånger med produkter till Northvolts batteri - fabrik. Nu är ytterligare turer på gång. Spill från Ikea blir grön gas och el Nytt avtal. Meva Energy har tecknat ett avtal med Ikea Kornas gödsel ska bli biogas. biogasfabriker. Distributionen ska i första hand ske genom St1:s eget nätverk av tankstationer för tunga fordon. Industry om att producera grön el av spill material från Ikeas möbel produktion. En ny typ av kraftverk ska byggas vid Ikeas möbelfabrik i Zbaszynek i Polen de närmaste åren. Det handlar om en termokemisk teknik som utvecklats av Meva Energy där biogena restströmmar som sågspån och restfiber omvandlas till förnybar gas. Gasen kan användas för att driva ett kraftverk eller för att ersätta fossil gas i en industriell applikation Avtalet är tioårigt och värt cirka 240 miljoner kronor. ILLUSTRATION: WALLENIUS SOL