Energigas 1
Biodrivmedel Biogas och batterier är viktiga för
omställningen till förnybara bränslen i tunga transporter. Vätgas kan få en viktig funktion på sikt, men först måste tekniken utvecklas och mogna. Biogasen viktig när tung trafik ställer om H os lastbilstillverkarna Volvo och Scania pågår ett intensivt arbete med att ställa om från diesel till förnybara drivmedel. Nya batteFOTO: VOLVO TRUCK ridrivna elmodeller rullar ut från fabrikerna och samtidigt pågår en utveckling av vätgasfordon. Men alla tunga transporter kommer inte att kunna gå på el. Vid sidan av de nya ellastbilarna räknar båda tillverkarna med att förbränningsmotorn kommer att leva vidare långt in i framtiden – och ett viktigt framtida biobränsle för att fylla tanken är biogas. I dag drivs de tunga gaslastbilarna med flytande natur gas, LNG, och flytande biogas, LBG. – Biogasen kommer att spela en viktig roll långsiktigt när vi går mot fossilfritt, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo lastvagnar. FOTO: VOLVO TRUCK Sverige ett föregångsland Målet är att alla Volvos lastbilar ska vara fossilfria till 2040. När det gäller biogas är Sverige ett föregångsland. Här har Volvo målsättningen att 25 procent av alla sålda tunga lastbilar ska vara gasdrivna till 2025. Var andelen ligger i dag avslöjar han inte, men gapet till 25 procent är inte ”jättestort”. Övriga Europa följer nu efter. Försäljningen beskriver Lars Mårtensson som ”väldigt god”. Lars Mårtensson Flera olika alternativ Biogasen kommer dock inte vara det enda förnybara bränslet. Scania kommer fortsätta att satsa på etanol, RME och HVO för de fordon som inte går på el, berättar hon. Även Volvo tror att det kommer att finnas flera olika alternativ, främst HVO men även biodiesel för låginblandning. ENERGIGAS NR 3 2021 7 – Den har på många sätt överträffat de målsättningar vi hade när vi lanserade de nya gaslastbilarna i Europa för några år sedan. Även Scania tror att både eldrift och biogas kommer att vara viktiga under lång tid framöver. – Elektrifierade drivlinor kommer att öka kraftigt och stå för 50 procent av vår försäljning 2030, men vid sidan av det kommer vi att ha kvar för bränningsmotorn med förnybara drivmedel, och där tror vi att biogasen kommer att spela en betydande roll både i Sverige och på andra marknader, säger Jessica Björkquist, senior produktchef inom hållbarhet på Scania Sverige, och tillägger att den svenska skatte befrielsen fram till 2030, som också godkänts av EU, har stor betydelse på hemmaplan. ›