Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Vår utmaning
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Mitt liv som chef
Chef & Karriär Så leder du åldersmedvetet
Chef & Karriär Med vinden som drivkraft
Chef & Karriär Varning för babblarna
står en hierarki i gruppen, menar Andreas Lökken.
Om ledaren inte har lagt krut på att skapa goda relationer med alla och envar i en grupp, utan enbart träffar vissa medarbetare under möten, finns det alltid risk att någon talför och missnöjd medarbetare utmanar ledarskapet. – Vill man komma undan hotet om en dysfunktionell gruppdynamik måste man som chef lägga tid på individuella genuina relationer, säger Andreas Lökken. Mötesledaren ska inte heller dra sig för att regissera mötena och se till att coacha medarbetare antingen de gillar att hålla hov eller sitter knäpptysta i den stumma förhoppningen att förkorta mötestiden. – Att leda ett möte är en konst man bör kunna som chef, säger Andreas Lökken, som själv brukar inleda möten med en runda för att ta in synpunkter från samtliga. Det är en intrikat balansgång att hålla ett möte som är strukturerat samtidigt som det ska vara kreativt. Alltför mycket struktur kan ta död på kreativiteten. – Det låter kanske banalt, men både chef och medarbetare bör förbereda sig inför mötet. Introverta behöver förbereda sig för att föra fram sina åsikter. Extroverta behöver mer coachning, för att bli mer kortfattade och för att formulera sig mer tydligt och koncist. En av de viktigaste uppgifter chefen, eller för all del 5 SÄTT ATT FÅ BABBLIGA MÖTEN UTAN RESULTAT 1. Slarva med mötesstrukturen; kom oförberedd, strunta i agendan (eller ha ingen agenda alls), låt mötet ta längre tid än avsatt. 2. Slarva med dokumentation och uppföljning (vilket gör att ni måste prata om samma sak på flera möten i rad). 3.Strunta i incheckningen (försämrar möjligheten för mer tystlåtna deltagare att bidra under återstoden av mötet). 4. Blanda ihop diskussionspunkter och beslutspunkter (vilket gör att deltagare inte riktigt vet vad målet med mötet är). 5. Ägna dig åt annat under mötet, som mejl och telefon – det gör att du zoomar ut från mötet och låter babblarna prata fritt. (Det gäller även om du tillhör de 2,5 procent av befolkningen som faktiskt är kapabla till multitasking, eftersom andra ser att du checkar ut och tror att du inte bryr dig.) Källa: Andreas Lökken mötesledaren, har är dock att skapa psykologisk trygghet och trivsel i gruppen. – Kollektiv intelligens uppstår när vi sitter i samma rum, har så pass mycket förtroende för varandra att vi inte censurerar oss själva, men inte heller känner oss tvungna att säga smarta saker hela tiden, säger Andreas Lökken. NR 1 2023 CHEF & KARRIÄR /29
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Krogen med 50 chefer
Chef & Karriär Maxa medarbetarsamtalet
Chef & Karriär Strategi
Chef & Karriär Min inspiration
Chef & Karriär Här tänker jag inte på jobbet
Chef & Karriär Träning & hälsa
Chef & Karriär Berömda chefer