Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Vår utmaning
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Mitt liv som chef
Chef & Karriär Så leder du åldersmedvetet
Chef & Karriär Med vinden som drivkraft
Chef & Karriär Varning för babblarna
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Krogen med 50 chefer
Chef & Karriär Maxa medarbetarsamtalet
Chef & Karriär Strategi
När allt fler vill arbeta alltmer hemifrån kan de
t uppstå oklarheter och konflikter. På ABB har man löst det med ett distansavtal i tre nivåer – en uppskattad modell som skapat nya utmaningar för bolagets chefer. text KATARINA MARKIEWICZ foto FREDRIK HJERLING R oger Gustavsson är systemutvecklare på ABB Robotics i Västerås där han har arbetat i över 30 år. Redan 2005 fick han möjlighet att arbeta hemifrån två gånger i månaden. Därför var situationen med distansarbete inte främmande när pandemin kom och hela Rogers avdelning på 55 personer blev tvungna att arbeta på annat håll. – För många kollegor var situationen helt ny, men det fungerade förvånansvärt bra. Vi hade regelbundna Teams-möten och det är så vi håller kontakten även i dag. Jag tycker det funkar toppen när vi kan dela skärm och följa varandras arbete. Under våren 2022 – efter pandemin – beslutade sig ABB för att införa så kallade distansavtal, i tre olika nivåer. Roger Gustavsson fick mellannivå-varianten, vilken innebär att han får arbeta hemifrån två, tre dagar i veckan. Hemarbete är helt frivilligt och det är upp till var och en att bestämma upplägget tillsammans med sin chef. – På min avdelning har vi bestämt att alla är på kontoret på torsdagar. Det är trevligt att träffas IRL mot slutet av veckan, när man tidigare bara haft möten via skärm. Medarbetarna har möjlighet att låna hem egna skärmar. Stol och bord har Roger skaffat själv. Han försöker tänka på ergonomin. – Men det är klart att det händer att jag sätter mig i soffan med datorn ibland, medger han och ler. Maria Samuelsson är HR-chef på ABB. Hon förklarar bakgrunden till ABB:s distansavtal. Under pandemin lärde vi oss en massa nya saker. Vi anade hur det skulle se ut framåt och landade i att vi skulle reglera distansarbetet med tre nivåer – för tydlighetens skull. Nivå 1 innebär en dags hemarbete, nivå 2 betyder två till tre dagar och nivå 3 tillåter distansarbete upp till fem dagar. Innan avtalet skrivs under görs en riskanalys. – Vi går igenom ergonomi och den psykosociala arbetsmiljön. Medarbetare med nivå 1- och 2-avtal får hem teknisk utrustning, men måste ordna sina kontorsmöbler själva. Nivå 3-medarbetarna erbjuds 6 000 kronor, före skatt, i bidrag för att köpa vad de behöver för en bra arbetsmiljö hemma. Maria Samuelsson betonar att distansavtalen alltid sker på medarbetarens initiativ och räknas som en förmån, inte en rättighet. Vilken nivå medarbetaren ska tillhöra är det i slutändan linjechefen som bestämmer. – Man kan säga att vi utgår från tre aspekter. Vi kollar på verksamhetens behov, teamets behov och medarbetarens förutsättningar. Så visst kan det vara så att en medarbetare önskar tillhöra nivå 3, medan chefen, utifrån medarbetarens roll och interaktion med andra funktioner, tycker att nivå 2 är lämplig. På torsdagar träffas alla i teamet på kontoret. NR 1 2023 CHEF & KARRIÄR /41
Chef & Karriär Min inspiration
Chef & Karriär Här tänker jag inte på jobbet
Chef & Karriär Träning & hälsa
Chef & Karriär Berömda chefer