DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN En mer personlig kon
takt och rådgivning Nya förutsättningar och mötesformer innebär nya möjligheter för både oss och våra kunder. Ju närmare vi kommer varandra desto större blir värdet av vårt erbjudande. ovid-19-pandemin har inneburit en stor omställning på många sätt. Hur vi möts och kommunicerar med varandra är ett av de tydligaste exemplen. Fysiska möten och telefonsamtal har i väldigt stor utsträckning ersatts av möten på distans med hjälp av olika digitala tekniker. Vi ser att andelen icke-fysiska möten (telefon, Skype, och så vidare) har ökat med 33 procent mellan 2019 och 2020. C Denna omställning verkar dock inte ha en negativ inverkan på exempelvis den totala kundkontakten. Trots pandemin hade vi lika mycket kontakt med våra kunder under 2020 som under 2019. Däremot ser vi flera positiva aspekter. Digitaliseringen har faktiskt inneburit att vi på många sätt har kommit närmare våra kunder och blivit mer tillgängliga – även om möjligheten till fysiska möten har varit begränsad. Detta ligger väl i linje med ambitionen med vår digitaliseringsresa som handlar om att i slutänden kunna ge rådgivning för livet genom att komma ännu närmare kunden och ge individuell och personlig rådgivning till fler. Att vara ännu mer Handelsbanken till ännu fler helt enkelt. Rådgivning för livet Vi vill stödja våra kunder och skapa förutsättningarna för dem att nå sina stora och små mål genom livet. Ännu närmare kunden Individuell och personlig rådgivning till fler Ökat fokus på livshändelser Målet med Handelsbankens digitaliseringsresa är att kunna ge rådgivning för livet genom att göra vår kompetens och expertis mer lättillgänglig och öka kundvärdet i våra rådgivningsmöten – bland annat genom en ökad användning av data och mer personlig anpassning. Med våra kunders aktuella livssituation som utgångspunkt ska vi förstå och proaktivt bistå dem på kort och lång sikt. 10 HANDELSBANKEN 2