DIGITALISERING Q1 2021 1
Kundnöjdhet i kundmötet: Helhetsintryck Enligt mä
tning gjord av SKI på uppdrag av Handelsbanken. (Q4 2020) Nöjdhet och användning ofta störst bland yngre Enligt våra kundundersökningar som genomförs av SKI (Q4 2020 )är kunder i ålderspannet 18–29 år mest nöjda med sin rådgivning inom sparande och pension. Det är också ofta yngre som i större utsträckning använder tjänster såsom Pensionsguiden, Sparguiden och Min Ekonomi. Privatkunder 90 80 70 60 50 40 Handelsbanken 86,2 83,3 90 80 70 60 50 40 Branschen Nummer 1 på flyttmarknaden 2020 Våra rådgivningsmöten och samspelet mellan kontor och rådgivning på distans, spelar också en stor roll i Handelsbankens ledande ställning på flyttmarknaden, där tillgång till kontoret stärks upp av möjligheten till kontakt med en pensionsspecialist i samband med en eventuell flytt av befintliga individuella tjänstepensioner och privata pensionsförsäkringar. Företagskunder 90 80 70 60 50 40 Handelsbanken 83,3 75,9 90 80 70 60 50 40 Branschen Exempel på utveckling av rådgivarstödet: – Digital signering av varukorg efter rådgivning för de vanligaste sparformerna – Produktklassificering av fonder och bättre information om målsättningarna i placeringsverksamheten – Möjlighet för rådgivare i Norge att ge rådgivning avseende det nya s k Eget pensionskonto, EPK – Hållbarhetsklassificering på produktnivå samt hållbarhetspreferenser även för Private Banking-kunder HANDELSBANKEN 13