DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN ”Att mötas i varandr
as vardagsrum gör oss snabbare, mer tillgängliga inom fler områden och – framförallt – mer personliga i vår rådgivning.” Johan Fröberg är företagsrådgivare på Handelsbanken Vasagatan i Stockholm. V ilken är din viktigaste reflektion kring hur du arbetar med rådgivning idag? I dagsläget jobbar både jag och mina kunder mestadels på distans. Fysiska möten är sällsynta. Trots det tycker jag inte att relationerna med kunderna har påverkats negativt, kanske är de mer personliga nu, tack vare den digitala tekniken. Tidigare har jag nästan uteslutande använt mig av telefon och mail som alternativ till fysiska möten. Skype, Teams och liknande digitala möteskanaler har möjliggjort ett uppsving i flertalet kundrelationer. Man möts i varandras vardagsrum på ett avspänt och i vissa avseenden närmare sätt än på våra respektive arbetsplatser. Videosamtal kommer aldrig kunna ersätta fysiska möten helt men är ett utmärkt komplement – och på många sätt bättre än de andra alternativen. Hur ser du på kontorets tillgänglighet gentemot era kunder? Utan tvekan har vi blivit mer tillgängliga. Jag kan ha fler planerade möten per dag och har också större möjlighet att kalla till spontana möten. Och det gäller inte bara mig som enskild företagsrådgivare, det har också blivit mycket enklare att snabbt kalla olika specialister till möte med mina kunder. Att dela med sig av expertis handlar inte alltid om en konkret affär här och nu, vissa affärer ser vi som prioriterade medan kunderna har dem längre ner på sin todo-lista. Dessa möten är mer lättsålda som en halvtimme vid datorskärmen än en halvdag med resor, bokade konferensrum, och så vidare. Det är lätt att sälja på den digitala enkelheten. Finns det andra aspekter av digitaliseringen som är värda att lyfta? Ett digitalt arbetssätt gör oss utöver mer tillgängliga även snabbare och våra processer blir mer professionella. Exempelvis är digital signering briljant för både oss och kund. En ny kund behöver visserligen träffa oss fysiskt för själva kontoöppnandet men därefter går stora delar att lösa digitalt. Att lägga upp en fullmakt är numera en bra start på en relation jämfört med kundens förvåning över hur många papper som ska signeras. HANDELSBANKEN 19