DIGITALISERING Q1 2021 1
91,2/100 nöjdhet hos kunder i åldern 18–29 år eft
er rådgivning kring sparande eller pension (Källa: Mätning gjord av SKI, Q4 2020) Ny kundrelationsplattform lanserad Våra fyra fokusområden Handelsbankens utvecklingsarbete fokuserar särskilt på fyra områden: Kundmötet: Det ska vara enkelt att vara kund i Handelsbanken. Våra mötesplatser ska vara användbara och baserade på våra kunders behov. Vi ska erbjuda en integrerad, personlig och lättillgänglig upplevelse där kunder kan röra sig mellan olika mötesplatser. Våra relationer: Våra personliga och långsiktiga kundrelationer ger oss en konkurrensfördel. Med stöd av datadrivna kunskaper om våra kunder och färre administrativa uppgifter får vi möjlighet att ge rätt erbjudande på rätt tid och plats. Det ska vara enkelt att ta hand om våra kunder. Data & säkerhet: Vi använder data för att erbjuda relevanta och anpassade tjänster och produkter i alla mötesplatser. I takt med att vikten och värdet av data ökar ska våra kunder kunna vara trygga i att vi använder data utifrån högsta standard för säkerhet, etik och integritet. Vår absoluta styrka är när vi i kundmöten kan kombinera detta med nära relationer och god kundkännedom. Nya samarbeten: Nya regelverk och ny teknik ger ökad öppenhet och mer informationsdelning. I samarbeten med andra aktörer kan vi dra nytta av vår djupa kunskap om våra kunders förväntningar för att både utveckla vår lokala och digitala närvaro och samtidigt skapa kundnytta och nya affärsmöjligheter. 110 000 besökare i Pensionsguiden sedan starten i oktober 2020 Ca 33% 1 93 procent av våra kunder jämfört med branschens 43 procent upplever att de har en personlig kontaktperson inom tjänstepension (Källa: SKI Försäkring 2020) 1:a på flyttmarknaden 2020 ökad andel icke-fysiska kundmöten från 2019 till 2020 HANDELSBANKEN 7