WE 1
WE TACK VARE OSA TALAR ALLA OM ARBETSKLIMATET
WE MYNK SPRIDER KUNSKAP OM ARBETSMILJÖN
WE ASTRAZENECA STRÄVAR EFTER ATT BLI BÄST
WE OSA BYGGDES IN I HELIOS-PROJEKTET
WE BYGGBRANSCHEN HÅLLER NOLLAN
WE FÖRETAG DÅLIGA PÅ ATT MOTVERKA STRESS
WE AGERUS GÅR I SPETSEN MED HJÄLP AV FORSKNING
WE SSG ON SITE TAR INDUSTRIN MED STORM
WE PROFIL: ÅSA BERGMAN KONCERNCHEF SWECO
WE JAPANS NYA LAGAR MINSKAR ARBETSHETSEN
WE LÅNG NATTS FÄRD MOT DAG I KINA
WE OMFATTANDE ETIK-PROTESTER I SILICON VALLEY
Hittills har konsumenterna i stort accepterat att
företag som Facebook och Google samlar in personliga data från sina användare, som sedan kan användas i kommersiella vinstsyften. I en mening har det kanske tyckts som ett pris värt att betala för de tjänster som erbjuds »gratis« över internet. Ett uttryck som myntats är »bekvämlighetens tyranni«. Det är inte värt besväret att ifrågasätta så mycket när det inte kostar något att vara med i sociala nätverk och sociala medier. En studie som gjorts av Pew Research Center har visat att en stor majoritet av Facebooks alla användare – ungefär tre fjärdedelar – inte alls känner till att företaget samlar in data som omsätts i listor över personliga intressen, inklusive politiska preferenser, som säljs till annonsörer. Men på senare tid har det ändå blivit mer uppmärksamhet kring att Facebook och andra företag säljer data, som gör det möjligt för arbetsgivare att kontrollera vad deras anställda har för sig och vad de tycker i olika frågor. Om rädslan för en repressiv massövervakning tidigare i huvudsak varit riktad mot staten, så talas det nu alltmer om risken för »övervakningskapitalism«, styrd av mäktiga och kapitalstarka »övervakningsföretag.« Paralleller dras till den industriella revolutionen när hänsynslösa rövarkapitalister inte skydde några medel för att öka vinsten. Skillnaden är att råmaterialet nu kommer från människorna själva. De anställa gör revolt Mot den bakgrunden är det onekligen anmärkningsvärt att det nu tycks som att det är tech-jättarnas anställda, snarare än konsumenterna, som går i spetsen för en revolt. Silicon Valley har trots allt varit något av en grogrund för en närmast utopisk individualism, där en kreativ entreprenör eller en innovativ tekniker kan sitta ensam hemma i sitt garage och utveckla en ny genialisk produkt, som kan lägga grunden för ett framgångsrikt företagsbygge. Det har knappast funnits plats för gammalmodigheter som fackföreningar eller sociala klasser. Var och en som var smart, visade framåtanda och tänkte i nya banor kunde lyckas. 40 Silicon Valleys företag har också varit måna om att belöna sina anställda, om inte annat än för att konkurrensen om kvalificerad arbetskraft är så hård. Lönerna är höga och förmånerna generösa, med gratis måltider i företagscafeterian (gärna tillagade av kockar som hämtats från fina restauranger), fria transporter till och från jobbet, daghem på arbetsplatsen, goda sjukförsäkringar, bra semesterförmåner och rätt till stressbefriande massage under arbetstid. Kräver styrelserepresentation Ändå har den individualistiska tro som funnits nu börjat växla över mot en kollektiv aktivism, som i alla fall har vissa likheter med en tidigare arbetarkamp. När anställda vid Google inledde sin protestaktion mot sextrakasserier inom företaget uttryckte de också sitt stöd för de hotellarbetare som samtidigt var i strejk i San Francisco. Och missnöjet med att nya tekniska innovationer och landvinningar, som kan utnyttjas för militära vapen, övervakning och kränkningar av mänskliga rättigheter, har lett till en begynnande rörelse för att sätta negativa konsekvenser under strålkastarljus. Tech-företagen är under press av nya organisationer, som Silicon Valley Rising och Tech Workers Coalition. Krav förs nu även fram om att de anställda ska ges representation i företagsstyrelserna, inte minst med syftet att ge affärsverksamheternas moraliska aspekter större utrymme. Tiden får utvisa hur långt tech-företagens ledningar är beredda att tillmötesgå de nya kraven. Men Google har i praktiken medgett att det gamla mantrat »Don´t Be Evil« börjat klinga falskt. Och de anställdas protester innebär en oundviklig balansgång mellan etik och vinst. Den individualistiska tro som funnits i Silicon Valley har nu börjat växla över mot en kollektiv aktivism mot techföretagens ägare. Här företrädd av Facebooks CEO Mark Zuckerberg. FOTO: TT
WE STORA ENSO GÅR I BRÄSCHEN FÖR ETIK INOM AI
WE PÅ BOLIDEN ÄR SÄKERHET = EFFEKTIVITET
WE KRÖNIKA: ALEXANDER TILLY OM MOBBNING