WE 1
WE TACK VARE OSA TALAR ALLA OM ARBETSKLIMATET
WE MYNK SPRIDER KUNSKAP OM ARBETSMILJÖN
WE ASTRAZENECA STRÄVAR EFTER ATT BLI BÄST
WE OSA BYGGDES IN I HELIOS-PROJEKTET
WE BYGGBRANSCHEN HÅLLER NOLLAN
WE FÖRETAG DÅLIGA PÅ ATT MOTVERKA STRESS
WE AGERUS GÅR I SPETSEN MED HJÄLP AV FORSKNING
WE SSG ON SITE TAR INDUSTRIN MED STORM
WE PROFIL: ÅSA BERGMAN KONCERNCHEF SWECO
WE JAPANS NYA LAGAR MINSKAR ARBETSHETSEN
WE LÅNG NATTS FÄRD MOT DAG I KINA
WE OMFATTANDE ETIK-PROTESTER I SILICON VALLEY
WE STORA ENSO GÅR I BRÄSCHEN FÖR ETIK INOM AI BUSI
NESS EXCELLENCE ETIK I CENTRUM PÅ STORA ENSO STORA ENSO har under två år arbetat intensivt med digitalisering. En central organisation med 20 experter, plus ett 30-tal digitaliseringsansvariga ute i koncernens olika divisioner och funktioner har skapats. »Hittills har bortemot 100 projekt På Stora Enso har man tagit AI-oron på allvar. Här har koncernen valt att skapa en särskild etikgrupp, som kontinuerligt initierar information, utbildningar och för en löpande etikdialog kring AI i hela den globala koncernen. TEXT: CARL JOHARD 5. Ambitionen är alltid att systemen ska vara initierats. En del av arbetet är också att se över och optimera koncernens nuvarande affärsmodell och söka efter nya möjligheter och andra affärsmodeller«, säger Samuli Savo, Chief Digital Officer i Stora Enso. Fem etikledande principer Ett minst lika prioriterat område i digitaliseringsarbetet är AI och etik. »I Stora Enso har vi även ett etiskt uppdrag. Den data som används och tillvägagångssättet för att träna AI får inte vara oetiskt eller diskriminerande. För att komma till rätta med detta har vi initierat en styrgrupp kring efterlevnad och etik. Här har vi bland annat tagit fram fem ledande principer«, säger Samuli Savo. De fem vägledande principerna är: 1. Vi garanterar att i vårt bolag har varje AI-system en mänsklig ägare. 2. När vi tränar våra algoritmer gör vi vårt bästa att träningsdata har ett mångsidigt syfte och att arbetet inte är ensidigt inriktat och partiskt. 3. När vi använder AI ska vi försäkra oss och kunderna om att användaren eller avsändaren inte är en robot. Vi och våra kunder ska veta om och när vi har med en maskin eller människa att göra. 4. Vi ska alltid ha mänsklig kontroll över IT och AI, såväl i implementeringsfasen som när systemet är igång. hälsosamma för människor, vilket innebär att vi alltid testar och noggrant kontrollerar systemen innan vi lanserar dem. Vid oetiska och/eller felaktiga beslut och incidenter ska det alltid finnas en klar och öppen handlingsplan. När systemet inte uppträder som förväntat, så ska vi ha en färdig aktionsplan för hur vi informerar, mäter och undersöker person- och datasäkerhet för människorna. Finland ligger långt framme Finland ligger långt fram när det gäller AI och etik. Arbetet drivs på initiativ från regeringen och en nyskapad etisk grupp har bildats med representanter från regering, akademi och industri, där även Stora Enso finns representerad. Den etiska gruppen har tagit fram etiska guidelines, arrangerat konferenser och även författat en etikbok kring AI. Inom EU har teknik- och standardiseringsorganisationen IEEE redan lanserat ett etikcertifieringsprogram för autonoma och intelligenta system (ECPAIS). Det är världens första program för att skapa en certifieringsprocess och markeringsmetod. Engagerar hela Stora Enso Stora Ensos omfattande informationsoch etikkampanj har nu rullats ut på koncernens alla anläggningar runt om i världen. Via kampanjerna, som inleddes våren 2017, har man tagit fram olika former av dokumentation och vägledningar vid utveckling och skötsel av AI-system. Stora Enso har också skapat ett globalt nätverk av anställda, som ska fungera som etiska ambassadörer runt om i världen. En gång i kvartalet görs etiska nedslag ute på anläggningar och enheter. »Vi skapar nyskrivet material och posters på åtta olika språk och tar fram videos för våra interna kanaler. Vi tränar vårt nätverk av etiska ambassadörer i samband med att de genomför sina övningar världen över«, säger Samuli Savo. Diskussioner kring data Även Stora Ensos svenska bruk arbetar numera med detta. »Vi har satt igång många etiska diskussioner inom koncernen om hur vi kan använda den data som vi själva skapar. Vilka data kan vi använda och vilka kan vi inte använda? Vi försöker ha en öppen diskussion om vad vi gör och vad som i detta sammanhang är rätt och fel. Syftet är att öka människors förtroende för systemen, det gäller såväl anställda som kunder. Om du bygger förtroende blir allting så mycket lättare«, avslutar Samuli Savo. 41
WE PÅ BOLIDEN ÄR SÄKERHET = EFFEKTIVITET
WE KRÖNIKA: ALEXANDER TILLY OM MOBBNING