Säkerhetsinstallatören 1
- Vem vet, i framtiden kanske jag jobbar med säke
rheten på våra båtar, avslutar Kasper. Lång erfarenhet inom båda rollerna Kasper Hillerström 200 meter. - ningssällskapet. - Men även personer som inte vill eller kan vistas på sjön kan vara med som volontärer i sällskapet, man kan vara landgående till exempel, lägger Kasper till. Att vara med som aktiv sjöräddare i Sjöräddningssällskapet beskriver Kasper som en social grej. - De som är riktigt aktiva och engagerade skapar nästan som en community, det är jättehärligt. Vill ta fler dagjourer framöver Kasper tycker inte han slits mellan sina två roller, utan menar att både säkerhetsbranschen och sjöräddningen är roligt och givande för honom. - Jag kommer absolut fortsätta jobba som säkerhetstekniker, men det jag drömmer om på sjöräddningssidan är att jag ska kunna ta dagjourer i framtiden. Detta kan jag dessvärre inte i nuläget då jag reser runt i hela Mellansverige i mitt yrke som säkerhetstekniker, förklarar Kasper. Tålamod krävs för båda jobben På frågan om han tror att han kan använda några av sina erfarenheter från yrket som säkerhetstekniker i rollen som sjöräddare får han fundera lite. - Som säkerhetstekniker bör man vara lugn och sansad och det är något jag är. Kanske att jag applicerar det även när jag är ute som sjöräddare, konstaterar Kasper. En annan som vet hur det är att förena låssmedsyrket med sjöräddningen är Thomas Lund. Han har varit låssmed i över 20 år och är sedan tolv år tillbaka verksam med det egna företaget Mälaröarnas Lås på Ekerö. Det är nu mer än ett decennium sedan Thomas gick med i SjöräddDet måste vara 13 till 14 år sedan, konstaterar han och tillägger att han var med när Stockholmspatrullen startades. Född på sjön En av anledningarna till att han gick med är för att han själv bor på en ö och tycker att sjöräddningen är viktig. - Jag är född på sjön kan man säga och har haft stora båtar halva mitt liv. För cirka 13 år sedan startade jag ett låsföretag Haft nytta av låsyrket Vi frågar även Thomas om hur han kan använda sina erfarenheter som låssmed i sin roll Thomas Lund som då hette Skärgårdslås och sjötransporter och i samband med det flyttade jag också ut till en ö där man åker båt varje dag. För Thomas var det därmed naturligt att vara med i Sjöräddningssällskapet när han själv var ute på sjön hela dagarna. Det var när företaget flyttades tillsammans med Thomas själv till Ekerö som det blev Mälaröarnas lås. I dagsläget hela Mälaren och även Munsö helt utantill. - Det blir så, menar han. Det är också här Sveriges största sjöräddningsstationer finns. Efter många år som aktiv i Sjöräddningssällskapet är Thomas nu jour-skeppare. TEXT: VICTORIA E. KISS NYLUND FOTO: SJÖRÄDDNINGSSÄLLSKAPET & PRIVAT Säkerhetsinstallatören 3 2019 | 11 som sjöräddare. - Eftersom jag i grund och botten är utbildad inom elektronik och även motorer i mitt yrke som låssmed, kan jag ju erkänna att jag skramlat igång en del båtmotorer som fått haveri genom åren, säger Thomas och fortsätter: Men framförallt tror jag att låssmedsyrket har gett mig tålamod och det är verkligen något man måste ha inom sjöräddningen också. Låg stressfaktor och hjärnan på rätt ställe är viktigt, konstaterar han slutligen. I Nu när jag blivit över 60 år tänker jag att det är sunt att låta de yngre ta över. Men jag är fortfarande med i stationen, förklarar Thomas och fortsätter: Nu för tiden brukar jag köra båtarna. - Nytt stationshus En typisk dag som sjöräddare för Thomas kan se ut som så att man träffas på stationen klockan 08.00 för dagpatrullering. - Vi har nyligen fått ett nytt stationshus där man kan både sova och gymträna, men eftersom jag bor cirka fem minuter från stationen nyttjar jag inte detta allt för ofta. När man anlänt till stationen för att dagpatrullera anmäler man sin ankomst och att man bemannat båten och står reda att åka ut. En dag på sjön kan erbjuda allt från att man får hjälpa till med sjuktransporter, hjälpa brandkåren att släcka en brand, till att ta hand om båtar som tar in vatten. - Förut hade jag nattjouren ofta och då har man femton minuter på sig från det att man ligger sovandes hemma till dess att man ska sitta i båten, lägger Thomas till. Sjövana det viktigaste Enligt Thomas är det viktigaste man kan ha för att bli en bra sjöräddare givetvis sjövana, men framförallt engagemang. Ska man bli skeppare krävs olika utbildningar, men man kan faktiskt få vara med och hjälpa till med olika saker utan att ha avancerade sjökunskaper. Man är då hela tiden ombord på båten och hjälper på så sätt.