Bumsen 1
stadsport och gamla skeva korsvirkeshus utefter e
tt par vindlande gator. Ovanför staden tronar ett stort slott, som nu var under renovering. På torget intog vi kaffe/te med en specialglass med jordgubbar och vispgrädde. Vi fortsatte sedan österut mot det kejserliga monumentet från 1896 vid Kyffhäuser. I Ilsenburg åt vi en utmärkt middag på den lokala femstjärniga restaurangen ”Zu den Rothen Forellen”. Den sista biten väg upp till Kyffhäuser är 4,4 km, ett par hundra meter stigning och 36 kurvor. Vägbeläggningen är som en ordinär svensk racerbana. Här var det fullt med mc som körde uppför och nedför vägen. Vi körde upp och parkerade vid monumentet. Därefter gick vi upp till monumentet samt gick spiraltrapporna de 81 meterna upp i monumentets torn. Därifrån var det en vidunderlig utsikt över den böljande nejden med Harzbergen i norr. Vi körde tillbaka ner för kurvvägen, vände och körde ytterligare upp och ner en gång till bara för att det var roligt! Mycket trevlig väg, men en hel del turistande bilar och vilda sporthojar gjorde att man verkligen �ck vara alert och köra med omdöme. Vi såg minst en mc som kört av vägen där, men det var ingen från vår BMW-resa. Bensträckare i Torfhaus. På vägen tillbaka avnjöt vi ännu en sparrislunch på Gasthaus Hotel zum Bürgergarten i utkanten av Stolberg. Vi var tillbaka på hotellet i Ilsenburg ca kl 19 efter 11 timmars mc-ut�ykt. På kvällen gick samma grupp till den lokala femstjärniga restaurangen Zu den Rothen Forellen och åt en utmärkt middag. ”Den sista biten väg upp till Kyffhäuser är 4,4 km, ett par hundra meter stigning och 36 kurvor. Vägbeläggningen är som en ordinär svensk racerbana” Quedlinburg �nns med på UNESCOS världsarvslista. På söndagen var det dags att lämna Harz. Åter sol och klarblå himmel. Vi hade ganska gott om tid, så vi var några som tog vägen om Grenzdenkmal i Hötensleben, strax norr om Harz. En mycket intressant plats där man bevarat några hundra meter av den gamla gränsen mellan Västtyskland och DDR, den s.k. ”Järnridån”. Rikligt med skyltar som (mest på tyska) beskriver hur gränsen fungerade med sina murar, elstängsel, patrullvägar, minfält, bevakningstorn etc. Detta stycke nutidshistoria påminner om att allt inte var bättre förr. Vi fortsatte sedan på omväxlande landsväg och motorväg norrut mot Kiel. Vid Hamburg var det rejäla köer genom Elbetunnlarna p g a vägarbeten. Detta försenade oss, så med minsta möjliga marginal rullade vi kl 17 in på Schwedenkai i Kiel för incheckning till färjan. På måndag morgon var vi så tillbaka i Göteborg igen. Vi samlades för fotografering på Tysklandskajen och sedan åkte var och en åt sitt håll. Med tanke på den relativt korta restiden var upplägget bra utan allt för mycket transportkörning. Bra boende, bra mat, trevligt sällskap, mycket �na vägar, gott om sevärdheter och inga allvarliga tillbud. Harzområdet med sin närhet till sydsverige är ett utmärkt område för mc-semester. Upplägget med ett antal förarbetade ruttförslag samt information om sevärdheter i området var uppskattat av deltagarna. Vi i D10 kan varmt rekommendera denna typ av samarbete med den lokala BMW-återförsäljaren. Ni som vill göra en tur till Harz och vill prova våra rutter kan hämta dessa på BMW-klubbens hemsida. Välj GPS och under D10 hittar ni: ”BMW_Harz_2009_version4”. 36 BUMSEN 5 – 2009