DMH 1
TEMA DEKORATIONSMÅLARE Så här såg Östermalmshalle
n ut på 1800-talet, och så ska det åter se ut när allt är färdigt! ALLA JOBB ÄR INTE ALLTID BRA JOBB Det finns en del jobb man genom åren har lärt sig att tacka nej till. Vissa jobb ger för lite i förhållande till arbetet som krävs för bästa resultat. I vissa fall är jobbet alldeles för obekvämt för att utföra. Men däremot behöver inte repetitiva arbetsuppgifter alltid vara ett bekymmer. Det gäller att hitta ny energi på olika sätt. – Det kan vara jobbigt om man har stått och ådrat 30 dörrar, säger Lotta. Och så kommer ett nytt trapphus med 25 dörrar, men då blir det en ny utmaning. Det de menar är att de tillkommande dörrarna går att ådra på ett annat sätt, och dessutom kan det vara tal om att efterlikna ett annat träslag denna gång – och därmed få ny energi och inspiration, även om uppgiften är snarlik en annan. Och vissa ”mindre roliga” jobb bör man ändå tacka ja till då de kan leda till större projekt, menar Hanna på. Hur utvecklas man inom detta? – Man blir betydligt snabbare, och så blir man tryggare, säger Hanna. – Ja, och om man har gjort ett misstag några gånger så gör man inte om det, inflikar Lotta. DEN MODERNA HANTVERKAREN 8 2018 48 Dekorationsmåleriarbetet är nästan klart inne på Östermalmshallen. Notera den undre halvan på pelarna. De ska målas med brandsäker färg. – Man vet från början, instämmer Sara. Även om det är ett måleri som man inte har gjort, så med den erfarenheten man har, kan man räkna ut hur man går tillväga. Man vill uppnå bästa resultat på det mest effektiva sättet. Trion raddar upp några exempel, bland annat när det gäller de olika mönstren som målas på väggarna inne på Östermalmshallen. Det handlar om återkommande blommönster, olika tänkespråk och andra dekorer. I planeringsstadiet gäller det att ta beslut om vilken teknik som är den bästa: Ska schablonerna skäras eller klippas ut? Går det att projicera mallen på väggen? I vilken ordning målas de olika kulörerna? Erfarenheten de byggt på sig de senaste 10–15 åren ger dem kunskapen de behöver för att få bäst och mest effektiva resultat. Precis som med vilken konstform som helst så gäller även här: när är det klart? När är den sista träådern eller marmorfläcken målad? Där handlar det om känsla. Därför passar inte detta yrka alla, poängterar tjejerna. Kan alla bli bra på det här? – Nej, svarar trion nästan unisont. – Helt klart nej, understryker Sara. – Vi säger precis tvärtemot Ernst! fortsätter Hanna, och skrattar tillsammans med Lotta och Sara. – Alla kan ju inte sjunga heller! tillägger Lotta. Om man vill utbilda sig till dekorationsmålare finns det lite olika utbildningar i Sverige, bland annat på Palm Fine Arts i Norrköping. Men som de är inne på så gäller det att ha handlag för det, och att kunna ta ett steg tillbaka och se helheten. Ibland får de förfrågningar av konstnärer som vill jobba extra. Att man är bra på att måla är en sak, men det krävs att man även har förståelse för