Lera 1
PROJEKT: MAISON DE LA PETITE ENFANCE Q Keramiken
utgör ett av de få material som inte producerats i Sverige. Höger sida: U Rektangulära plattor i sex kulörer markerar kökets placering i lokalen.E Jonas Bohlin vill gärna gynna svensk produktion – både för ekonomin och för den svenska tillverkningskulturen. A PROJE K TFAK TA PROJEKT: Brasserie La Colline PLATS: Stockholm ÅRTAL: 2017 ARKITEKTER: Jonas Bohlin, Dinell Johansson och Christine Frånlund KONSTNÄRLIG UTSMYCKNING: Helene Billgren och Olav Christopher Jenssen OMFATTNING: 250 m² 14 rkitekten Jonas Bohlin kan lägga ytterligare en restaurang till sin portfolio. Den här gången är det ett brasseri med svenska materialval i ett 1700-talshus på Södermalm i Stockholm. – Jag fick ganska fria händer och ville gärna få in husets historia i interiören. Därför valde jag till exempel pärlspont till väggarna. Det är ju en gammal profilering av träpanel och den tycker jag knyter an fint till husets historia, säger Jonas Bohlin som samarbetat med arkitektkontoret Dinell Johansson och Christine Frånlund i projektet. Restaurangmiljön är ljus och lämnar utrymme åt varje material, från marmor och keramik till läder och linne, att framträda och sätta sin prägel på miljön. – Jag valde ett såpat ekgolv eftersom det åldras snabbt och fint och blir därför en fortsättning av gatan utanför. Den som besökt en av Jonas Bohlins mest kända restaurangskapelser, Sturehof, känner igen det mässingsinfattade glastaket. På La Colline har det diskreta krämfärgade glas som pryder den anrika Stureplanskorgen bytts ut mot mustigt grönt som skapar en gemytlig och ombonad känsla. – Jag inspireras mycket av naturen och tänker på glastaket som en stjärnhimmel. Träinslagen i inredningen representerar skog, de kaklade pelarna är som björkstammar och att vila ögonen på det olikfärgade kaklet mot köket är som att blicka ut över ett landskap. Kaklet avlöser den linoljemålade pärlsponten på väggen mot köket för att just signalera kökets placering. – Färgerna på kaklet valde jag för att jag ville att den väggen ska kännas livfull men samtidigt inte dominera för mycket. Jag vill använda material LERA #4 2017