Lera 1
”VI HAR VERKLIGEN PRESSAT GRÄNSERNA FÖR VAD SOM Ä
R TEKNISKT MÖJLIGT I DET HÄR PROJEKTET.” ALICE DIETSCH, ARKITEKT Y Mönstret från innergårdens porslin återfinns i stengolvet inne i museet. R Att låta den nya utställningsytan ligga under jord löste utrymmesproblemet i det museitäta Exhibition Road Quarter. PLATTORNAS GLASYR är inspirerad av den kinesiska Qingbai-keramiken, ett kinesiskt porslin som producerades under Song (960–1279)och Yuan (1271–1368)-dynastierna och som karaktäriseras av vit keramik med bleka nyanser av grönt och blått. – Vi blev nästan fixerade vid idén att skapa och ge uttryck för komplexa mönster i golvytan genom keramik. Det projicerar väldigt väl museets filosofi, att gifta ihop industri och hantverk. Först trodde vi att vi skulle använda en annan typ av keramik, men upptäckte att porslin har en subtilitet och nyanser som är överlägsna. Att använda porslin har gett ny relevans till 2000-talets hantverkstradition, fortsätter Alice Dietsch. Det har länge funnits ett behov av fler utställningsytor på V&A och man insåg snabbt att de skulle behöva placeras under jord eftersom platsbristen var påtaglig i den del av stadsdelen Kensington som kallas Exhibition Road Quarter där museerna ligger sida vid sida. – Museet ville att vi skulle maximera utställningshallen och innergården, vilket innebar att vi ville komma så nära de intilliggande historiska byggnaderna som möjligt. Detta innebar en enorm utmaning när det gällde att hålla kolla på vibration och rörelse för att skydda de ömtåliga museibyggnaderna. Det var också viktigt att skapa en relation mellan den nya bygganden och de existerande, så vi placerade den trappa som leder ner till den nya utställningsytan inne i den äldre byggnaden. Det innebar att vi var tvungna att gräva ut under den existerande fasaden, vilket var extremt komplicerat. Vi har verkligen pressat gränserna för vad som är tekniskt möjligt i det här projektet, konstaterar Alice Dietsch. ■ LERA #4 2017 19