Lera 1
PORTRÄTT: ADAM NATHANIEL FURMAN LEKFULL TEORETIKE
R Adam Nathaniel Furman rör sig i gränslandet mellan arkitektur, konst och design. Hans verk kan skalas likt en lök där lekfullheten och kärleken till färg är det första lagret. I sitt keramiska skapande låter han ett uråldrigt material möta samtidens tekniska möjligheter. Text HEDVIG ANDERSSON Bild MATTIA BALSAMINI A LERA #4 2017 dam Nathaniel Furman rör sig i gränslandet mellan arkitektur, konst och design. Han har en teoretisk bakgrund inom alla tre disciplinerna och är utbildad på Central St Martins och Architectural Association (AA) i London. Hans arbete präglas av en dynamisk kombination av färgstark lekfullhet, arkitekturhistoria och teoretiska referenser. Hans verk har ofta en utforskande prägel. Adam Nathaniel Furman vill att verken ska kunna upplevas på många olika sätt – av olika människor på olika nivåer. – Jag vill tänka på mina verk som en lök, det ska finnas många lager. Ett barn kanske uppskattar färgerna, formerna och lekfullheten. Den som har ett intresse för arkitekturhistoria kan se referenser till olika tidsperioder och den som är intresserad av arkitektoniska teorier ska kunna se sådana i verken. Men man ska samtidigt inte behöva läsa en uppsats för att kunna uppskatta dem. I september i år var han aktuell med installationen Gateways som visades i Designjunction under London Design Festival. Gateways består av fyra portar klädda i keramik. Var och en har en egen särpräglad estetik som tillsammans bildar en iögonADAM NATHANIEL FURMAN ÅLDER: 34. BOR: London. FAMILJ: Partner och en cocker spaniel. YRKE: Designer. SENAST LÄSTA BOK: The invisible hand av Adam Smith. SENAST SEDDA FILM: Alien covenant. RESER HELST I VÄRLDEN: Italien. INSPIRERAS AV: All arkitektur och allt som är noggrant genomtänkt av en designer. T I City in Ceramics ville Adam Nathaniel Furman utforska ett uråldrigt material i kombination med en ny teknik – 3D-skrivaren. Bild: Antonio Palmieri. 21