Lera 1
PORTRÄTT: ADAM NATHANIEL FURMAN U 3D-utskrivna Ci
ty in Ceramics. Q Installationen Gateways visades under London Design Festival 2017. E Restaurerat 1700-talshus i Bristol. fallande helhet som besökaren kunde promenera igenom och uppleva på nära håll. – Det som kan vara svårt när man gillar att arbeta med keramik är att man sällan får använda materialet i tillfälliga installationer. Men i det här fallet bjöd Turkish Ceramics in till en tävling för att göra något för Designjunction under festivalen. ADAM NATHANIEL FURMAN VÄLJER TRE PROJEKT ■ City in Ceramics. En samling 3D-utskriven keramik baserad på Roms arkitektoniska arv. ■ Gateways. En installation bestående av fyra keramikklädda portar som visades på Designjunction under London Design Festival. ■ The Paragon. En färgstark restaurering av ett k-märkt 1700-talshus i Bristol, Storbritannien. TURKISH CERAMICS ÄR en organisation vars främsta uppgift är att marknadsföra turkisk keramik i världen och Adam Nathaniel Furman har bland annat använt sig av landets berömda Iznik-plattor i installationen. I Gateways såg han en möjlighet att visa en annan sida av keramiken än den vi vanligtvis ser. – Jag ville skapa en känsla av ett episkt monument. Att på ett lekfullt sätt visa att det keramiska materialet, som vi ofta förknippar med vardagen, kök, badrum och så vidare, också kan vara skulpturalt och monumentalt. Jag ville illustrera materialets kvaliteter på det sättet. Precis som i de flesta av hans verk visualiserar varje port en egen berättelse, men verket bjuder också på en effektfull upplevelse för den som bara vill promenera igenom. Adam Nathaniel Furman menar att man kan studera en plats eller en civilisations historia bara genom att titta på den keramik som finns bevarad. – Alla civilisationer har använt keramik, från Babylon till 1500-talsmoskéer i Turkiet till 1800talets tunnelbanestationer i London för att bara nämna några av många, många exempel. Kultur, religion och traditioner – allt finns dokumenterat i keramiken. Och idag finns det väldigt högteknologiska möjligheter kring materialet, konstaterar han. Keramiken i kombination med den senaste tekniken är något han i flera verk har utforskat. Adam Nathaniel Furman började intressera sig för keramik redan när han läste arkitektur och upptäckte att ju mer han lärde sig om materialet desto starkare växte sig intresset. – Ju mer jag studerade keramiken, desto mer tyckte jag om den. Jag började till och med samla och sälja keramiska föremål ett tag. Man kan använda keramiken på så många olika sätt och den fungerar så olika beroende på hur man använder den. Jag dras nog i första hand till de estetiska kvaliteterna. Jag är så kär i det här materialet. I TVÅ KERAMISKA verk, Gerusalemme och City in Ceramics, utforskar han effekten av att kombinera ett uråldrigt material som keramik med en ny produktionsteknologi – 3D-skrivaren. Resultatet är detaljerade, lekfulla och färgstarka skulpturer. Med Gerusalemme, den italienska stavningen av Jerusalem, ville han gestalta den heliga stadens förflutna genom samtidens tekniska möjligheter. – Jag vill föra in delar av arkitekturhistorien i en framtid av ny teknologi, säger han om verket som avbildar byggnader från italienska renässansmålningar av Jerusalem. 22 LERA #4 2017 BILD: GARETH GARDNER