Lera 1
I City in Ceramics utforskar han bilden av Rom fr
ån besökarnas perspektiv. – Det finns så mycket historia från så många ”När jag har arbetat med keramik olika tidsperioder i Rom att allt smälter ihop och blir en atmosfär, det slutar vara historia. På samma gång kan man välja vilken enskild del som helst och den kommer att ha ett enormt djup. Så jag skapade en väldigt personlig version av Rom. Jag avbildade byggnader i 3D-utskriven keramik som berättar stadens historia, och som också gestaltar min högst personliga upplevelse av staden. Att de flesta av de 3D-utskrivna verken använder sig av äldre motiv är ingen slump. – Många som använder digital teknologi vill skapa något som ser väldigt digitalt ut. Jag vill fånga dåtiden med den senaste teknologin och kombinera en samtida estetik med en estetik som tillhör det förgångna. När jag har arbetat med keramik och 3D-skrivare har det varit för att jag velat utforska ett uråldrigt material i kombination med ny teknologi. EN ANNAN GEMENSAM nämnare för Adam Nathaniel Furmans verk är färgernas närvaro. Vare sig det gäller skulpturer, installationer eller inredningar spelar färg en central roll, och han skapar gärna kontraster genom att låta flera starka kulörer mötas och slåss om uppmärksamheten. Hans intresse för färg bottnar både i en fascination som han haft sedan barndomen, men det är också en reaktion mot den tidlösa minimalism som han menar präglar design och arkitektur just nu – och som han finner ointressant. – Jag har dragits till färg sedan jag var liten, det gör alla barn. Men sedan får vi lära oss att det är dåligt med färg, vi får lära oss att föredra en vit Billy-bokhylla. Han fortsätter: – Just nu handlar brittisk arkitektur mycket om att alla vill skapa någon form av tidlös minimalism. Det är precis motsatsen till vad jag är intresserad av. Vi behöver mer pluralism i det offentliga rummet och jag menar att färg är det mest effektiva sättet att nå människor. ÄVEN OM DET kommer att ta tid tror Adam Nathaniel Furman att vi går mot en mer tillåtande inställning till färg vilket i sin tur kommer att leda till en större kunskap kring färgsättning. – Jag tror att vi håller på att bryta igenom det svartvita nu. Vi influeras av naturen och verkligheten och den är aldrig svartvit. Men det kommer att ta tid. Som arkitekt och designer är det viktigt att studera och förstå färg. Då kommer färg att få en naturlig plats i det vi gör. Bauhaus exempelvis var färgglatt för att arkitekterna fick möjlighet att lära sig och utforska färgsättning. ■ och 3D-skrivare har det varit för att jag velat utforska ett uråldrigt material i kombination med ny teknologi.” ADAM NATHANEL FURMAN, ARKITEKT Installationen Gateways som visades under London Design Festival 2017 består av fyra portar i keramik, var och en med ett särpräglat uttryck. LERA #4 2015 23 BILD: GARETH GARDNER