Lera 1
REPORTAGE: KAKELMAKERIET Q Kakeltillverkningen sk
er i en gammal skurtrasfabrik från 1938. I den lilla verkstaden sker hela tillverkningsprocessen från lersträngning till glasering och bränning. D 32 et är en tidig höstmorgon i september och dimman ligger tät runt den gamla skurstrasfabriken i Askersund – en liten grå stänkputsad byggnad från 1938 med röda fönster – en timmes bilfärd från Örebro. Keramiska plattor pryder fönstrens fyra hörn och ger en ledtråd till den verksamhet som nu fyller fabrikslokalen. Här driver keramikern Maria Ekström Kakelmakeriet där hon efter avslutade studier vid bland annat den Carl Malmsten-grundade hantverksskolan Capellagården på Öland tillverkar handgjort kakel på beställning. – Jag har varit i den här verkstaden i tio år. Om man vill jobba med keramiskt hantverk i Sverige idag får man i princip starta något eget. När jag drog igång ville jag jobba med kakelugnar, både med att mura och att göra kakelplattor, med restaurering och nytillverkning. Det var så det började, med kakelugnar och kakelugnsplattor, berättar hon. Till en början utgjorde arbetet med kakelugnar hela verksamheten. Samtidigt gick mycket tid till att iordningställa den gamla fabriksbyggnaden. Efterhand började Maria Ekström få förfrågningar från privatpersoner som efterfrågade livfulla handslagna plattor. – Kakelugnsprojekten kan bli stora och ta myckVarje keramisk platta bär spår av hantverket. et tid och det blir ganska kostsamt. Så det var skönt att börja göra kakel till kök och badrum som blev lite snabbare, mindre projekt. Idag gör det inte så mycket att projekten blir stora. Nu levererar hon kakel till allt från offentliga utsmyckningar till privata hem. Hon har samarbetat med konstnären Stina Wirsén och gjort illustrerade plattor till Åhléns City i Stockholm och en förskola i Skellefteå. Hon har levererat dödskalleprydda plattor till klädmärket Cheap Mondays kontor. I våras hjälpte hon konstnären Marie Dahlstrand med det keramiska arbetet kring en utsmyckning av en gångtunnel i Angered i Göteborg. LERA #4 2017