Lera 1
REPORTAGE: KAKELMAKERIET är producerat i Sverige,
och det är ofta en dyster bild med nedläggningar och f lytt till låglöneländer som präglar svensk industri. Men för Maria Ekström och Kakelmakeriet har det inneburit vissa fördelar. – Att vara en liten producent i Sverige idag är kul eftersom det händer så mycket på byggmarknaden. Det märks att det inte finns någon produktion av kakelplattor i större skala. Det finns en ganska stor efterfrågan på specialprodukter och en hunger från arkitekter och formgivare att kunna vara med i hela tillverkningsprocessen – från lera till glasyr, konstaterar hon. FÖR EN LITEN tillverkare blir tidspressen istället ofta den största utmaningen. – Det går så fort i byggbranschen och detta är ju en ganska långsam process. Det tar tid med hantverk och leran kräver sin torktid. Ibland kan jag missa större jobb på grund av att det går för långsamt att tillverka plattorna på det här sättet. Hela tillverkningsprocessen sker i den lilla fabriksbyggnaden. Leran kommer från danska Fyn och strängas från en lerkvarn ut genom olika matriser som ger den rätt tjocklek, rundade eller kantiga hörn. Därefter får den torka och skärs sedan i rätt storlek. – Det är väl där hantverket kommer in. För även om jag skär väldigt exakt blir varje platta bearbetad för hand. Det är där mycket av livfullheten kommer in. Alla plattor produceras fortfarande med en enda lerkvarn och ett par ugnar i den lilla verkstaden. Glaserar gör hon i en balja vid en arbetsbänk precis utanför det lilla rum som inhyser ugnarna. Även om Maria Ekström ibland tar in hjälp arbetar hon oftast ensam genom hela tillverkningsprocessen. – Processen är väldigt hantverksmässig och det är en fördel att vara småskalig. Ju enklare process, desto enklare är det att jobba med små serier i en särskild storlek för specifika projekt. Så det är dels av praktiska skäl, men också för att få livfullheten i plattan, som jag väljer att tillverka för hand. Att spår av handens arbete finns att se i kakelplattan är viktigt. – Det finns en skillnad i hur ljuset bryts mot ytan. Jag vill att hantverket ska synas. Bara en bråkdel av allt kakel som säljs i Sverige ”JAG BRUKAR JÄMFÖRA MITT KAKEL MED MUNBLÅST FÖNSTERGLAS, DET BLIR EN ANNAN LIVFULLHET EFTERSOM PLATTORNA ÄR BÅDE TILLVERKADE OCH GLASERADE FÖR HAND.” 34 SEDAN LÄGGS PLATTORNA att torka mellan gipsskivor i tre till fyra veckor innan det är dags för bränning, glasering och bränning igen. Den som kan vänta får ett unikt, projektspecifikt kakel med spår av händers arbete och möjlighet att följa och påverka tillverkningsprocessen. Maria Ekström är dessutom en hantverkare som tar helheten i beaktande. – I min formgivning har jag jobbat mycket med fogen som ett dekorationselement. Fogen gör ju lika mycket för resultatet som plattan eftersom det är fogen som delar upp och bildar ytor. Jag gillar de rena, odekorerade plattorna och använder istället fogen för att skapa mönster. En platta är en sak, tjugo plattor tillsammans blir något annat. Jag tycker att det är intressant att utforska hur olika delar blir en ny helhet. Efter tio år känner Maria Ekström att verksamheten börjar nå den vision hon hade när hon började tillverka handgjort kakel. LERA #4 2017