Advokaten 1
Nyheter ”Advokatsamfundet – kostnadsställe eller
kraftcentrum – en fråga om möjlighet och engagemang” var rubriken för årets seminarium. I början av juni hölls Advokatsamfundets fullmäktigemöte i Stockholm. Advokatsamfundets journalistpris delades ut till Tomas Ramberg, programledare för Ekots lördagsintervju. Mötet avrundades med ett välbesökt seminarium. text ulrika brandberg/tom knutson foto tom knutson Viktigt värna varumärket Varumärket advokat är starkt och advokatsamfundet är viktigt. det enades deltagarna om vid det seminarium som avrundade årets fullmäktige. – Vad innebär det att vara ledamot av Advokatsamfundet? Är det i första hand kostnader eller ger det också fördelar för ledamoten, hans byrå och för yrket? Med de frågorna inledde Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg seminariet som fått rubriken Advokatsamfundet – kostnadsställe el14 Stefan Brocker ler kraftcentrum – en fråga om möjlighet och engagemang. anne raMBerg berättade att det under hennes tio år som generalsekreterare blivit allt svårare att få advokater och biträdande jurister att engagera sig i samfundets arbete. Under samma tid har också advokaternas verksamhet förändrats mycket, och det är därför viktigt att hitta former för det engagemang som ändå finns, sa Anne Ramberg, som efter sin inledning gav ordet till en panel av erfarna advokater. Disciplinnämndens ordförande Lena Frånstedt Lofalk konstaterade i sitt anförande att Advokatsamfundet under sina närmare 125 år utvecklats avsevärt, och att synen på advokater under denna tid gått från förakt till förtroende. – Grundbulten i det är en hög etisk standard. Samfundet har en viktig roll, att värna den höga standarden, sa hon, och fortsatte: – I dag förknippas varumärket advokat med rätt saker. Men det kan gå snabbt att rasera ett förtroende som tagit lång tid att bygga upp. Även Stefan Brocker, managing partner på Mannheimer Swartling, tryckte Advokaten Nr 5 • 2010