Advokaten 1
Nyheter Glöm inte bort avbrottsförsäkringen advok
ater är ofta väl insatta i behovet av ansvarsförsäkringsskydd för fel eller försummelse som man kan förorsaka klienter i verksamheten. — Det är lätt att förbise att kontorsförsäkringen kan vara minst lika viktig för att inte äventyra advokatbyråns verksamhet, säger Anders Bergsten på Willis, som ansvarar för Advokatsamfundets försäkringar. Kontorsförsäkring förknippas i första hand med skydd för inventarier i samband med brand eller stöld, men den innehåller mycket mer. Ett viktigt skydd som en del av kontorsförsäkringen är extrakostnadsförsäkringen, som ersätter kostnader för att återuppta verksamheten så snabbt som möjligt efter ett avbrott i verksamheten, exempelvis en brand. Försäkringen omfattar extrakostnader för att hyra en annan lokal, hyra av nya datorer et cetera. En extrakostnadsförsäkring omfattar inte täckningsbidragsbortfall, ett skydd som alltid ingår i en avbrottsförsäkring. En vanlig föreställning är att endast Anders Bergsten tillverkande företag har behov av avbrottsförsäkring och att en extrakostnadsförsäkring normalt erbjuder tillräckligt skydd för företag som bedriver kontorsverksamhet. Det som visade sig i Delphifallet är att avbrottsförsäkringen kan vara minst lika viktig för företag som bedriver kontorsverksamhet. Advokatsamfundet har under många år erbjudit sina medlemsföretag en kontorsförsäkring som är anpassad till advokatverksamhet. Denna försäkring täcker de behov som de allra flesta medlemsföretagen har och omfattar både extrakostnads- och avbrottsförsäkring. Andra försäkringsskydd som omfattas av kontorsförsäkringen är till exempel allmän ansvarsförsäkring, rättsskydd och tjänsteresa. sÅ sKyddar du dIn ByrÅ det första steget i skadeförebyggande arbete är att minska verksamhetens sårbarhet, till exempel genom att flytta ut viktiga dokument från byggnaden och arbeta med flera olika backupsystem, enligt Jerker albin, riskingenjör på Willis. den delen av arbetet ska minimera behovet av det fysiska kontoret. det andra steget är att se över hur man kan skydda lokalen. det handlar om allt från brand- och inbrottslarm och sprinkler till enkla rutiner för låsning och förvaring. det är viktigt att inte glömma bort lokalernas läge och de små möjligheter man har att påverka övriga hyresgästers säkerhetsarbete. Vid skadeförebyggande brandskyddsarbete finns det enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor ett delat ansvar för brandskyddet mellan fastighetsägare och hyresgäst. gemensamt ansvarar man för att bedriva ett systematiskt Advokaten Nr 5 • 2010 brandskyddsarbete. detta kommer in i det tredje steget, att sköta och kontrollera det skydd man har byggt in i verksamheten. — det är viktigt att komma ihåg att lagarna i första hand lägger vikt vid personsäkerhet. för en verksamhet måste man sedan komplettera med en lämplig nivå på egendomsskyddet, säger Jerker albin. advokatsamfundets försäkringsförmedlare Willis har riskingenjörer som arbetar för att tillsammans med kunderna utveckla en lagom nivå på skydd och säkerhet. målet är att arbeta med kundernas hela riskbild. brand är ofta det skadescenario som ger de största konsekvenserna för avbrott i en verksamhet. men brand är bara en risk att ta hänsyn till. det gäller att få med allt från vanliga vattenskador till hur verksamheten är skyddad mot sabotage, hot och skadegörelse. ”polisen behöver bättre kunskap om forskning” expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (esO) har lämnat rapporten ”polisens prestationer – en esOrapport om resultatstyrning och effektivitet” till finansdepartementet. i rapporten konstaterar författaren, professor Jerzy sarnecki bland annat att den svenska polisen behöver bättre kunskaper om internationell polisforskning, särskilt på området forskning om effektiva polismetoder. sarnecki anser också att polisens verksamhetsutveckling i större utsträckning än i dag bör inriktas på att uppnå långsiktig effektivitet. metoderna för att mäta polisens effektivitet måste utvecklas, och olika organisatoriska lösningar bör övervägas för att överbrygga problemen i utvärderingen och granskningen av polisens verksamhet. Polisens prestationer – en ESO-rapport om resultat - styrning och effektivitet. sex myndigheter i specialistfunktion sex olika brottsbekämpande myndigheter, ekobrottsmyndigheten, Åklagarmyndigheten, rikspolisstyrelsen, tullverket, skatteverket och kronofogden, har skapat en gemensam specialistfunktion för brottsutbytesfrågor. syftet med funktionen, som placerats vid ekobrottsmyndigheten, är att förbättra myndigheternas möjligheter att komma åt vinster av brott. funktionen ska också underlätta internationellt samarbete på området. ökade insatser mot miljöbrott Åklagarmyndigheten och rikspolisstyrelsen har tagit fram en gemensam strategi för att bekämpa miljöbrott bättre. polis och åklagare ska stärka insatserna framför allt när det gäller de grövre miljöbrotten. de planerade åtgärderna syftar bland annat till att öka upptäcktsrisken för dem som begår miljöbrott, effektivisera samverkan med tillsynsmyndigheterna, höja kunskapen om miljöbrott inom rättsväsendet och stärka arbetet mot gränsöverskridande miljöbrottslighet. bland annat ska polisens underrättelseverksamhet om miljöbrott förbättras. Åklagarmyndigheten ska inrätta en särskild miljöåklagarberedskap och en handlingsplan för gränsöverskridande miljöbrottslighet ska tas fram. 9