Bumsen 1
Gullfoss, ett av Islands mest kända vattenfall. B
allt att sprätta i sandlådan! Uppe på höglandet blåste det upp ordentligt med kastbyar i stormstyrka rakt från sidan, omväxlande från höger och vänster. Jag fick tejpa fast visiret som annars blåste upp av sidovinden! Vinden kombinerad med grov stenpist gjorde körningen tröttande. Vid lunchtid stannade vi för att pusta ut och äta. Där vi stannade fanns en ”hot pot”, en hetvattenkälla, det var väldigt välgörande att slänga av sig kläderna och glida ned i en 38-gradig ”jacuzzi naturelle”. En stunds vila i vattnet och magen fylld av uppiggande energi gjorde susen, nu var krafterna tillbaka! Ruttens norra halva över höglandet var betydligt mer lättkörd och vinden hade lugnat ner sig, nu gick det att köra i ett helt annat tempo. Fullt räddningspådrag dock med tragiskt slut. Skógafoss. Jacuzzi naturelle! C:a 6° C i luften och 38° C i vattnet! När vi till sist kommit fram till Ringvägen på norra Island så vek vi av österut. Vi rullade in på närmsta bensinmack och av en slump så träffade vi på italienarna! Vi undrade naturligtvis hur de haft det, de såg allmänt bedrövade och hängiga ut. Nä, inget vidare, blev svaret. De hade i stort sett haft ihållande regn sedan vi vinkade av dem 4 1⁄2 dagar tidigare, med mellan 2° och 7° C. Allt bagage var blött, de var genomfrusna och den ena KTM:en hade problem med tändningen p.g.a. fukten. Vi nästan skämdes över att berätta att vi inte haft en enda regndroppe, mestadels sol och uppemot 20° C! Hmmm... litet tillspetsat så kan en Islandsresas upplevelse avgöras redan efter tre mil i Egilstaðir, beroende på om man svänger till höger eller till vänster! Lyssna på meteorologen! Efter övernattning i Akureyri, Islands näst största stad, fortsatte vi österut, uppför grus-serpentinvägen vid Vaðlaheiði med vidunderlig utsikt över Eyja-fjorden. Vidare via Goðafoss till lava-fälten vid Dimmuborgir, de påminner om ett månlandskap. Inte helt överraskande var det här som Neil Armstrong och hans Apollo 11-grupp tränade inför den första månfärden 1969. Vi rullade vidare till Mývatn, det vulkaniskt mest aktiva området på Island, i närheten av vulkanen Krafla. Det ryker och pyr litet överallt, svavelröken får det att svida i ögonen och man tror ibland att man hamnat på en annan planet! Eller att man hamnat i Ragnarök (världens undergång enligt nordisk mytologi). Världens undergång är däremot det sista vi tänkte på när vi rulllade in i Húsavík, ett vykortsvackert fiskeläge omgärdad av snöklädda berg. Nere i hamnen bokar vi en valsafari till solnedgången, de uppskattar chansen att se valar till drygt 99 %! Gaaanska bra odds, alltså! Vi behövde inte bli besvikna, mer än ett dussin av dessa graciösa och magnifika 35tons jättar fick vi se! Det är överväldigande att se knölvalar på nära avstånd i sin naturliga miljö, ”vinkandes” av oss med sina enorma stjärtfenor! Nästa dag körde vi till Dettifoss, Europas mäktigaste vattenfall med ett flöde på upp till 500 ton per sekund! Häftigt att stå vid kanten och se vattenmassorna vräka ner, ackompanjerat av ett öronbedövande dunder! På kvällen rullade vi in i Seyðisfjörður och därmed var cirkeln sluten! Vi var tillbaka där vårt Islandsäventyr började en vecka tidigare. Överladdade med nya intryck, upplevelser och erfarenheter var vi redo att lämna Island för denna gång. Storslagna vyer och fantastisk hojkörning över alla typer av underlag på ett soligt Island som visade sig från sin allra bästa sida har skapat många minnen för livet! Iceland = Niceland! Den kompletta bi ldsaml ingen från resan f inns att se på www.smugmug. com sök ef ter ”Iceland Explorer Tour 2013”. BUMSEN 1 – 2014 31