Bumsen 1
KRÖNIKA EN R60 KOMMER OCH GÅR INTE UTANFÖR BOXERN
K Leif Magnusson berättar en roande historia om hur han kom att skaffa sig en R60 och var den sedan tog vägen. Läs Leifs historia och skriv gärna din egen och skicka in! TEXT: LEIF MAGNUSSON FOTO: LEIFS EGET ARKIV ompisarna hade fått tag på en gammal remdriven Husqvarna en skogsväg utanför vårt samhälle. Så fantastiskt att rusa fram genom skogen utan att behöva trampa! 14 år var vi och det var ju lite spännande att köra innan man var 15. Till slut blev det en egen ny Mustang Mamba som föräldrarna betalade större delen på. Zündappmotor på en sådan liten moppe gjorde att man hängde med kompisarnas lätt trimmade Puchmopeder utan att själv behöva trimma. Mycket mekande blev det, inte för att det var trasigt utan för att det var så intressant! Bilkörkortet några månader efter 18-årsdagen 1974 inkluderade mc-kortet men för tillfället var bil mer intressant än mc. Kompisen Micke som var intresserad av allt tekniskt började på våren 1977 prata om motorcykel. Han hade haft mc tidigare och blev min expert i ämnet. Radannonser i tidningar var det som gällde och de lästes noggrant. Vi hittade en annons om en BMW R60 årsmodell -64 i Uppsala. Ringde omgående och meddelade att vi köper om den motsvarar beskrivningen. Några dagar senare var den köpt för 4 500 kronor. Silvermetallic och en vacker bullig tank. Och hela 30 hästkrafter! Körtekniken satt kvar från moppen stor motor med kick som rörde sig ut från sidan, häva upp hojen på centralstödet och mycket mer. Det gick fort att lära sig. Efter ett par veckor började det låta skumt i kardan, det visade sig vara ett lager som skurit, kulorna såg ut som små russin. Vi lyckades byta det till vettig kostnad. Så kom den första ”långturen” . Hela vägen från Katrineholm till Ljungskile på västkusten. Hade givetvis inga pengar songer och jeans, bruna läderstövlar, varm hjälm och vanliga vinterhandskar. Jag njöt varje sekund! I båda riktningarna. en massa kompisar åka med på provturer, varit gifta i 39 år nu. skolvärd på en högstadieskola i Katrineholm. På den tiden var många killar väldigt motorintresserade och att jag hade en ”tungviktare” ökade märkbart auktoriteten och underlättade i relationerna med dem som ansågs besvärliga i skolan. En dag gick kicken av när jag skulle starta. Micke var i Göteborg och lycka Ahlqvist på Friggagatan. Frakten löstes genom att kicken tejpades fast i botten av en tårtkartong som placerades på en bagagehylla på Stockholmståget. Telefonsamtal med angivande av vagnsnummer gjorde att jag i Katrineholm snabbt kunde springa upp och hämta kartongen innan tåget fortsatte. Mitt i sommaren var det åter dags för en färd till västkusten. Under en körning längs med Sotekanalen kändes plötsligt ramen alldeles lös. Det visade sig att nedre ramröret hade gått av strax bakom motorn på höger sida. Goda vänner i Kungshamn hjälpte mig att få in hojen på De svetsade brottet för en billig peng. Några dagar senare var jag med några kompisar i Mollösund och en av dem Vi väntade länge innan han till slut kom linkande med hjälmen under armen. Han hade kört rakt fram i en kurva, ner i diket och slagit i ena cylindern och ett knä i en bergknalle. Vi lyckades ta oss till platsen och konstatera att cylindern var avslagen och vi kunde se rätt ner i vevhuset. Det blev biltransport med släpkärra och först ett motorbyte med en begagnad motor som vi köpte av en boråskille som kallades Brämhultarn. Jag har nog aldrig sett så mycket BMW-delar som i hans verkstad. Tyvärr rasade den motorn när Micke var på tur i Skåne. Det var glapp i vevlagret så vevslängen hade slagit sönder kolven. Brämhultarn lät affären gå tillbaka och renoverade i stället den gamla motorn. Efter detta övertogs motorcykeln av Micke eftersom jag hade planer på att köpa mig en egen. 21