Bumsen 1
FAKTAKOLL EFFEKT OCH VRID HAND I HAND som jag för
utsätter att alla känner till principerna för, så av effekt och vridmoment. Vad man oftast anger är maximal effekt och maximalt vridmoment och ofta anger man dessutom vid vilka varvtal dessa inträffar. Även detta är en förenkling eftersom en cylinder bara ”drar” under en knapp fjärdedel av tiden, det vill säga under arbetstakten. Denna förenkling är dock inget problem, även om det på min gamla BMW R 1100 S på högsta växeln var nästan en halvmeter mellan ”smällarna” så fungerar antagandet att vridmomentet, och därmed effekten, levereras kontinuerligt vid alla användbara varvtal. Så om vi har ett viss vridmoment, hur räknar man då ut kraften som driver hojen framåt? räkna ut utväxlingen med kunskap om växellåda, slutväxel, hjuldiameter med mera. Det är lite enklare om man vet momentet (M), farten (v) och varvtalet (n) då blir kraften (F) enligt formel 4. Formeln förutsätter att man använder SI-enheter och med mer ”normala” enheter blir som km/h och rpm blir det enligt formel 5. Som ett exempel om motorn utvecklar 97Nm vid 5750rpm 97Nm*5750rpm*0,377/170 km/h = 1236 N Nu när vi har kraften 1236N och vridmomentet 97Nm så kan vi räkna ut hävstångens längd enligt M = F * L, dvs L = M/F Med vridmomentet 97Nm och kraften 1236N blir L=7,85 centimeter. Det betyder att växellåda, slutväxel med mera motsvarar ett hjul med diameter på 2*7,85cm, eller 15,7cm, kopplat direkt på vevaxeln. På min BMW R 1100 S blev det 15,7 centimeter för högsta växeln och för övriga växlar 13,9, 12, 9,9, 7,8 respektive 6,1 centimeter. Det säger sig självt att det inte skulle fungera praktiskt att sätta ett hjul direkt på vevaxeln men som ett tankeexperiment är det intressant. Nu är frågan: Om man känner till vridmomentet på en motor och hur fort det körs, hur kan vi då veta vilket kraft det accelereras? viktig pusselbit, varvtalet eller utväxlingen. Om vi däremot känner effekten, som beskriver varvtalet multiplicerat med vridmomentet, så kan man räkna ut kraften och därmed accelerationen. Effektmåttet innehåller helt enkelt mer information än vridmomentmåttet. Hur kommer det sig då att många kan skriva under på att vridmomentmåttet har stor betydelse. Jag skulle säga att det beror på två saker. För det första så har alla MC-motorer ungefär samma varvtalsområde. Även om en Harley-Davidson Big Twin och en BMW S 1000 RR skiljer sig avsevärt så är det extrema exempel. Det gör att högt vridmoment nästan alltid är synonymt med hög effekt. Men den andra, och kanske viktigare, är att på maskiner med låg effekt är inträffar max vridmoment oftast vid låga varvtal. Det betyder att ett högt max vridmoment ofta bety smidigare. En bensinmotor är en oerhört komplicerad pjäs där effekt, och vridmoment, bestäms av en mängd faktorer som exem komma i olika resonanser. Bild fyra visar en momentkurva 28 Bild 5. Det är beundransvärt hur man trots allt lyckats kombinerar relativt hög effekt, körbarhet och hyfsat låg bensinförbrukning i en modern MC-motor. Myter och vrid bestämmer maximalt vridmoment på en bensinmotor utan överladdning och det är slagvolymen. Jag listade uppgivet max vridmoment och slagvolym från 2017 års Bike-katalog på de hojar där man uppgav detta. Bild fem visar en jämförelse mellan max vridmoment och slagvolym. Bild 3. Bild 4.