Bumsen 1
WHATS VERKNINGSGRAD GOT TO DO WITH IT?
värdet och med den kan man konstatera att på en modern sugmotor ligger max vridmoment på cirka 100Nm per liter. Jag har inte sett nån som avviker mer än 20 procent upp eller ner från det värdet. En annan myt som man hör ibland är att motorer med låg effekt har högre vridmoment än motorer med hög effekt och att det på något sätt kompenserar för den lägre effekten. Bild sex visar en jämförelse mellan effekt per liter och max vridmoment och trenden är tydlig att hög effekt per liter går hand i hand med högt max vridmoment per liter I bottenligan både var det gäller litereffekt och max vrid ligger typisk H-D och dess gelikar. I topp ligger hojar som BMW S 1000 RR och Ducati 1199 Panigale. Om man däremot börjar fundera på elmotorer, så detta en helt annan sak. En elmotor fungerar, som bekant, enligt principen att en ström i en ledare passerar genom ett magnetfält vilket ger upphov till en kraft. Men det kanske inte är uppenbart att när ledaren rör sig i magnetfältet genereras också en spänning i ”motsatt riktning” mot strömmen. I skolan kallades det här för mot-emk, där emk står för elektromotorisk kraft. men beror bara på pålagd spänning och inre resistansen hos motorn så länge inte strömkällan i sig sätter gränser. När till dess att motorn snurrar så fort att mot-emkn är lika stor som strömkällans max spänning. Naturligtvis är detta en förenkling, eftersom strömmen styrs av ett styrdon som påverkas av gaspådrag och möjligen andra givare men principen gäller. En elmotor har vridmoment proportionellt mot strömmen Bild 6. och eftersom strömmen blir störst när motorn står stilla så in rapporterar också vid testkörningar hur förbluffande kvickt en elhoj drar iväg från stillastående. Men två olika elmotorer kan ha helt olika maxvarv och utan information om maxvarv och utväxling är vridmomentsiffran på en elmotordriven MC är i princip totalt ointressant. Max effekt däremot säger mer. En elmotor som matas med konstant spänning har ett vridmoment som är max vid stillastående och som minskar linjärt till noll vid maxvarv. Man kan då se att max effekt får man ut vid halva maxvarvet. Att max vrid kommer vid stillastående gör att växellåda blir ganska onödigt på en elmotorcykel, man har vrid nog för att starta snabbt även på ”högsta växeln”. Bild 7. fart drygt 100km/h, säg 108km/h vilket är 30m/s. Säg att det behövs 5kW, knappt 7 hästkrafter, för att hålla den maxfarten. Den minsta elmotor vi kan välja är en med max effekt 5kW och det sker vid halva maxvarvet och där har vi halva max vridmomentet. Det betyder att vid stillastående har vi kraften 3,33 kN, enligt formel 6. Om hoj med förare väger 300 kg ger det en teoretisk acceleration i startögonblicket på 3333 N/300 kg eller drygt 11m/s2 det vill säga mer än 1g(!). I praktiken räcker nog knappast fästet och strömkällan kan troligen heller leverera ström nog men detta enkla exempel illustrerar varför växellåda är onödig på en el-hoj. Bild 8. Elmotorcyklar att elfordon kommer att vara framtiden och att inom kort så kommer bensin eller dieselfordon förpassats till historieböckerna förutom möjligen i speciella applikationer. Det enda problemet idag är räckvidden och den kommer att öka. Eller så tror man i alla fall. Det kan vara sant för bilar, där vikt och volym är mindre problem än på en MC men eldrift, eller i alla fall batteridrift har begränsningar. Det handlar om ”energitäthet” som är ett mått på hur mycket energi man kan lagra per Kg eller liter. Bensin har en energitäthet på nästan 13kWh/kg och litium-jon batterier har 250Wh/kg. Om vi räknar med 25 procent verkningsgrad på bensinmotorn och 100% på elmotorn Det betyder att för att få med sig energi motsvarande en fulltankad R 1200 GS så ökar vikten med cirka 240 kg och för 29