Bumsen 1
FAKTAKOLL EFFEKT OCH VRID HAND I HAND under ett t
ryck på 700 bar har en energitäthet på nästan 40kWh/kg. Vätgas har emellertid två stora ett tryck på 700 bar räcker inte tunnplåt till en tank. Tanken kommer troligen väga runt 100 kg eller mer. För det andra så brinner vätgas explosionsartat vid en väldigt stort spann av blandförhållanden med luft. Säkerheten är med andra ord inte så hög. Att förutsäga framtiden är en stor konst men kanske en GSA blir det en ökning med 350 kg. Inte så kul kanske. Sen finns det risken vid en eventuell olycka. Bensin, i sig, brinner inte och en deformerad bensintank tar inte eld. Ett deformerat batteri däremot kommer ganska garanterat ge upphov till en explosionsartad brand så utöver batteriernas vikt krävs rejäla krockskydd. Det är just brandrisken som gör att vi knappast kommer att se batterier med en avsevärt ökad nära den fysikaliska gränsen för att vara säkra och ett eventuellt framtida teknologiskifte till Litium-metall kan på sin höjd fördubbla energitätheten. Å andra sidan är elmotorn lättare än en bensinmotor med växellåda. I framtiden kan bränsleceller ändra ekvationen. Komprimerad vätgas kommer nån kurre på en genialisk ide att lagra energi som är miljövänligt och bra eller så får vi acceptera lägre plats för elmotorcyklar redan idag som pendlarfordon eller andra lägen där eldrivna endurohojar som klarar en timme eller kanske två i endurospåret och det är i alla mer än vad undertecknad skulle klara. 30