Bumsen 1
EN 850 MOT EN 900 särskild den BMW R69 på bilden
som hans brorsdotter Maria sitter på från tidigt sjuttiotal. Han hade alltid en stor respekt för just den tyska ingenjörsoch designkonsten. Tyvärr körde min far sin BMW R90 mycket sällan. Med åldern kände han nog allra helst köra ensam på små rundor för att inte råka äventyra säkerheten hos oss andra i familjen. Den stod mest i garaget som en mäktig staty i många undertecknad som sitter där bak på bilden nedan. Så blev det sommaren 2007 och undertecknad var 27 år gammal och får A-behörighet till mitt körkort. Min fars motorcykel blir såklart den första motorcykel jag får sadla på under mina nya fria vingar. Jag minns känslan, härligt och underbart, fastän jag glömde att köra upp till den numer uttjänta skolgården. Jag kom emellertid över en Yamaha XJ900 av årsmodell 1984 till ett bra pris. Fin, men måhända ej så modern pjäs, men med sina 900 kubik och 100 häst mycket rolig att köra. Det blev sommaren 2011 och min far var 75 år gammal. Han skulle av någon Den stod på centralstödet, han sadlade upp, förde den framåt så att centralstödet fälldes upp, tappade slagsida och både han och motorcykel föll ner på garagegolvet. Omtöcknad ringde han min närboende storebror som kom till undsättning. Där och då beslutade han att allt som hette motorcykel, den hobby och livsstil som glatt honom mest genom alla år, skulle avrundas och få sitt Min far hann knappt få ur sig ordet ”Blocket” innan jag köper den!”. Vid den tiden ägde han en Volvo 740 som sjöng på sista refrängen Vi bytte BMW R90/6 -75 rakt av mot affär med två glada vinnare, och jag var överlycklig med känslan att cirkeln var sluten. Min Yamaha XJ900 såldes mycket kvickt, på Blocket. I mina ägor ska väl tilläggas att jag ej har kört mycket oftare än min far, men jag vårdar den ömt. Jag har med åren kompletterat med en ny störtbåge med hållare för extra Bosch strålkastare, frontkåpa från Ebay i exakt samma kulör med klocka och voltmeter likt /S-modellen, ett par stilrena Krauserväskor med BMW-loggorna, samt nyligen en MC-gps. Det är fortfarande med om smaken i framtiden skulle te sig annorlunda. Den går mycket stabilt i motor och växellåda och för en månad sedan körde jag fyrtio mil på fem timmar mellan Lomma i Skåne till Kisa i Östergötland, och samma rutt hem igen dagen efter. En underbart spontan resa genom den östgötska och småländska skogsmyllan på väg 127, 128, 40 och 134 som jag varmt rekommenderar andra att unna sig med. Min far var medlem av denna gedigna klubb. Han har, liksom med de andra tidningarna han ägde, sin första i sin hand 1992. Han gick ur tiden 83 år gammal i februari i år efter en tids sjukdom. Jag vårdar hans minne genom att bland annat ta hand om och köra hans motorcykel. Elias ”knarr”. 37