Bumsen 1
BRORSANS BETRAKTELSER ATT SÖKA DÄR DET ÄR LJUST D
variant av det klassiska skämtet om personen som håller på och letar efter något denna tappat bort – Var tappade Du den? – Där borta. – Varför letar Du här? – Det är ljusare här. Skämtet har obehagligt stor verklighetsanknytning. Gentemot hojåkare förs samma resonemang, när världsförbättrare vill införa registreringsskylt framtill, alternativt begränsa motorcyklars maximala motoreffekt – eller helt förbjuda dem olyckor, som förorsakar livsvariga handikapp eller dödsfall – och det kan väl ingen ha något emot? Världsförbättrarna har dock missat, att registreringsskylt enbart baktill är EU-standard, samt att Lagrådet mer än en gång gett beskedet, att ägaransvar strider mot Sveriges grundlag. Eftersom en försvinnande liten del av alla motor framtill bli ett slag i luften. Likaså har världsförbättrarna missat, att det går utmärkt (om det är ordet) att köra ihjäl sig på en 50-hästarshoj – liksom att en avsevärd del av dödsolyckorna handlar om förare, som saknat körkort för motorcykel, saknat hjälm, varit drogpåverkade och/ eller kört en lånad – eller stulen – hoj! Eftersom sådana personer inga skäl att tro, att de skulle bry sig om ett nytt. Noterbart är också, att under det senaste decenniet har 20 – 42 cyklister dött varje år – inte så värst många färre än antalet dödade motorcyklister. 2015 inträffade 10 000 cykelolyckor i Sverige, och årligen sjukhusvårdas 3 000 cyklister under 14 000 vårddygn. Singelolyckor är vanligast, följda av kollision med motorfordon, annan cyklist eller fotgängare. När man ser en del cyklister, som glatt pladdrande i mobiltelefonen eller med lurar i öronen plötsligt gör oannonserade svängar, ibland rakt ut framför bilar, som kommer bakifrån, är det föga underligt! Lägg till det den förbluffande 48 48 höga andel cyklister, som vid mörkerkörning saknar fram-/ På sistone har ytterligare en grupp tillkommit; elcyklisterna, som kan kombinera ovanstående avarter med högre hastighet. Med undantag för mopeden mellan 15 och 18 års ålder har trampcykeln varit mitt vanligaste dagliga fordon – men de senaste åren har jag inte haft några problem med att förstå dem, som vill ha skottpengar på cyklister! Hittills har jag dock ALDRIG hört någon världsförbättrare hävda, att cykling borde förbjudas eller omgärdas med snårigare – och dyrare – regelverk. Riktigt egenartat blir det emellertid i relation till annat. skallskador med bestående handikapp än hojåkande. Statistiken är nog skruvad, för de svåraste hjärnskadorna efter motorcykelolyckor hamnar nog bland dödsfallen. Ridolyckor kan också orsaka andra otäckheter. När ryttaren hamnar under hästen, kan resultatet bli mycket omfattande skador – ibland med svåra bestående men. Men när hördes någon kräva begränsningar i utövandet av ridning? Eller förbud? Eftersom ridning i hög grad utövas av Missförstå mig rätt. Ryttarna stör inte oss, och vi stör förhoppningsvis inte dem – men situationen är ett bra exempel på, att världsförbättrare letar, där det är ljust. Inom andra områden blir det ännu tydligare. 2015 dog 254 siffran långt över 1 000, trots väsentligt färre, men säkerhetsmässigt sämre fordon och mycket sämre vägar. Detta är en verklig framgångssaga – som dock kostat enorma summor – och stora resurser läggs på ytterligare minskning. Samtidigt tar nästan sex gånger så många – 1 400 – livet av sig i vårt land varje år. Detta uppmärksammas inte alls lika mycket, och det vore mycket intressant att få läsa en opartisk bedömning av hur stora resurser, som satsas på det området. OK; för ett par decennier sedan var siffran över 2 000, så även här går det framåt – men långsammare, med mindre politisk och medial uppmärksamhet. Även här verkar man leta, där det är ljusast. Kör försiktigt – och ta hänsyn till ryttare på vägen! BROR GÅRDELÖF