IA Hedin Bil - Delårsrapport Q2 2019 1
DELÅRSRAPPORT 2019 | I.A. HEDIN BIL AB | 1 APRIL
- 30 JUNI VD Anders Hedin har ordet Under andra kvartalet såg vi en fortsatt nedgång i nybilsförsäljningen, samtidigt som Hedin Bil fortsatte att ta marknadsandelar. Försäljningen av begagnade bilar utvecklades positivt. Serviceaffären ökade omsättningen med minskade marginaler på grund av investeringar. Under andra kvartalet minskade den svenska nybilsförsäljningen jämfört med samma period föregående år, då marknaden var driven av de stundande Bonus Malus-reglerna. Efter en övertygande inledning av 2019 saktade den norska nybilsmarknaden in under andra kvartalet, med ett totalt positivt utfall första halvåret. Den belgiska marknaden för nybilsförsäljning minskade också under andra kvartalet. Vi har nu närmare 20 procent marknadsandel för Mercedes-Benz i Belgien och är den dominerande aktören i Flandern. Resultatet i bilaffären har överlag påverkats av minskade bonusutbetalningar från leverantörerna på grund av de minskade volymerna. Begagnataffären bibehöll volymerna samtidigt som marginalerna fortsatte att förbättras. Servicemarknaden ökade omsättningen men visade ett sämre resultat i andra kvartalet, främst hänförligt till ökade kostnader i samband med nyetableringar och ombyggnationer. Fokus fortsätter på begagnathandeln och eftermarknadstjänster på alla våra marknader. Det är särskilt roligt att vi under andra kvartalet lanserade vår auktionssite Hedin Auction, som är ytterligare ett exempel på vårt breda digitala erbjudande. Hedin Auction är i första steget en handlarsite för de begagnade bilar som Hedin Bil inte lämnar garanti för. Den ökar transparensen både för säljare och köpare vilket har bidragit till ökade marginaler för Hedin Bil. Under andra kvartalet har vi också genomfört namnändring av de 12 belgiska anläggningar som gått under lokala namn till Hedin Automotive. Marknaden fortsätter omställningen till alternativa drivmedel, där eldrivna bilar och plugin-hybrider för närvarande vinner mark. Vårt breda utbud av märken och modeller ger oss en styrka i att ständigt kunna erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga alternativ när de handlar nytt fordon. Vi fokuserar också vidare på utvecklingen av våra digitala plattformar för försäljning och biladministration, tillsammans med olika helhetskoncept för ett bekymmersfritt bilägande. Anders Hedin 7