Hemma i HSB 1
VÅRA EXPERTER från vänster till höger: • Tove Bli
xt fastighets- och bolagsjurist, HSB • Ina Westerström, fastighetsjurist, HSB • Jenny Rosell, konsult, boendesociala frågor, HSB • Andrés Hammar, fastighetsjurist, HSB _BOENDESOCIALT_ Min granne klagar på allt! FRÅGA: I vårt hus finns en granne som gnäller på allt. Han blir störd när mina barn leker och han säger att det osar när vi grillar på uteplatsen. Jag vill inte flytta, men ibland känns det ohållbart att ha det så här. Vad ska jag göra? SVAR: Att bo i flerfamiljshus innebär att man behöver ha acceptans för varandras olikheter. En bostadsrättsförening speglar ofta ett tvärsnitt av samhället. Även de udda måste få plats. Men om någon har ett beteende som blir en belastning för de andra boende i föreningen kan det bli fråga om en störning, även i formell juridisk mening. Börja med att ha ett samtal med den som klagar på dig. Skulle du uppleva att det inte ger resultat, eller om du bemöts på ett sätt som du upplever hotfullt, ta kontakt med din brf-styrelse för att få hjälp. Styrelsen har ett övergripande ansvar att se över upplevda störningar och agera på dem. I detta fall finns två parter som upplever olika störningar; dels grannen som har synpunkter på dig, dels du själv som upplever att du får utstå ohållbart mycket gnäll och att detta är obefogat. Det styrelsen kan göra är att utreda omfattningen av de upplevda störningarna. Vad säger de inblandade parterna? Finns det fler som har haft synpunkter? Kan man sammanföra dem och prata LÄR DIG MER MED HSBs KUNSKAPSBANK HSB har stor erfarenhet i frågor som rör bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, företräder bostadsrättsföreningar i juridiska frågor och bevakar kontinuerligt lag- och regelutvecklingen i Sverige och inom EU. Detta för att vi ska ha möjlighet att påverka i frågorna, anpassa HSBs verksamhet utifrån vad som beslutas och vara ett stöd för våra medlemmar. På de här sidorna finns några exempel på aktuella frågor inom fastighetsrätt, miljö och energi. Du kan läsa mer om dessa och andra frågor på hsb.se/ kunskapsbank. HEMMA I HSB 2.2022 33 med varandra för att hitta en gemensam väg för att alla ska trivas och få förståelse för varandra? Gråtande eller lekande barn kan upplevas som mycket störande men är aldrig ett skäl till uppsägning. Vid klagomål som rör ljud kan styrelsen genomföra en ljudutredning. Man kan till exempel skicka ut störningslistor till kringboende under en period för att samla in dokumentation om upplevd ljudstörningar och göra en analys av omfattningen. För att något ska bedömas som en störning i juridisk mening måste fler uppleva att det finns en störning. Om det i ditt fall endast är en granne som har synpunkter kan det istället vara han som behöver få ett anmodansbrev från styrelsen om att vidta rättelse om det skulle vara så att han trakasserar dig med klagomål och på så vis stör dig. Att hantera konflikter eller upplevda störningar mellan grannar kan vara känsligt för den som sitter i brf-styrelsen och själv bor i föreningen. Man kan också behöva få hjälp med det juridiska. Därför kan styrelsen vid behov anlita en extern expert som arbetar med dessa frågor. Man kan också kontakta en föreningsjurist för att höra vad bostadsrättslagen säger om den uppkomna situationen. /Jenny Rosell, konsult boendesociala frågor Foto: Shutterstock