Årsredovisning 2022 | Sh bygg, sten och anläggning
1
FÖR V AL TNINGSBERÄ T TELSE Långsiktiga mål Våra
långsiktiga mål är att ha en stabil ekonomi och långsiktig tillväxt, vara en trygg och pålitlig samarbetspartner som löser kundens uppdrag tillsammans, vara kundernas och de anställdas självklara förstahandsval, bidra till nytänkande och en hållbar samhällsutveckling. Vi når vår vision och våra långsiktiga mål genom att vara en ansvarstagande organisation med ett framåtriktat arbetssätt och alltid med ett långsiktigt byggande i fokus. Nöjda medarbetare Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. De skapar framgång för både oss och våra kunder, därför vill vi säkerställa att vi har branschens bästa medarbetare och alltid är deras förstahandsval. Våra medarbetares uppfattning om oss som arbetsgivare och vår gemensamma arbetsmiljö mäter vi varje vecka genom vår digitala medarbetarundersökning där vi kan synliggöra intern utveckling och välmående i realtid. Det underlättar för medarbetare och chefer att identifiera varje teams styrkor, ta beslut baserat på data, uppmuntra till positiv feedback, återkoppling och diskussioner. Vi mäter även hur sannolikt det är att våra medarbetare skulle rekommendera någon de känner att börja arbeta hos oss genom att mäta eNPS – Employee Net Promoter Score. Målsättningen för 2022 var att värdet för eNPS skulle vara 17 på en skala från 100 till +100. En mätning efter 2022 års slut visar ett resultat på 7 i eNPS. Vi når inte det uppsatta målet och den främsta anledningen till det är att hösten kantats av omorganisation och besparingsprogram. Vad som är ett bra respektive dåligt värde varierar över branscher och länder men ett riktmärke är att ett värde över 0 uppfattas som bra. Nöjda kunder Vi finns här för våra kunder och vårt mål är att vara en trygg och pålitlig samarbetspartner som tillsammans löser kundernas uppdrag och utmaningar. Vi har som rutin att utvärdera våra projekt genom regelbundna kundintervjuer. Under 2022 har vi utvärderat 57 av våra projekt och följt dem under tre olika faser; upphandlingsskedet, utförandefasen samt överlämnande/avslutsfasen. Vi frågar även hur stor sannolikhet det är att våra kunder skulle rekommendera oss vidare till annan part och mäter det i NPS – Net Promoter Score. Svaren mäts på en skala från 100 till +100. Vi får fortsatt mycket positiv återkoppling från våra kunder där det är tydligt att de uppskattar resultatet av det våra medbetare levererar. Vi började att mäta NPS under 2021 och kunde i slutet av det året se att vi fick ett så högt resultat som +40. Målet för 2022 blev att bibehålla det höga resultatet och vi lyckades till och med överträffa det! Resultatet för 2022 blev +45 vilket vi är oerhört stolta över. Exempel på vad våra kunder säger att de uppskattar hos oss är att vi har högt i tak och prioriterar personlig dialog, är lyhörda och hör även det som inte sägs rakt ut, är lösningsorienterade och kommer med förslag på besparingsåtgärder, har lagt tid på att göra rätt från början, har kontinuitet i projektteamen och att vi har glada och trevliga yrkesarbetare. Finansiella mål 2022 har kantats av många utmaningar, framför allt med ökade kostnader i vår produktion. Detta sammantaget gör att vi i år inte riktigt lyckats nå alla våra finansiella mål. Marginalen har påverkats negativt av en orolig omvärld. Vidare har vi haft stora lönsamhetsproblem i vår betongverksamhet i dotterbolaget JMG Betong AB där flera enskilda projekt bidragit med stora förluster och bolaget redovisar en betydande förlust. Delvis beror detta på ökade materialpriser. Vi har tagit till större interna åtgärder för att få betongverksamheten på rätt bana igen. ÄGARDIREKTIV OCH INDIKATORER Vi ska ha Employee Net Promoter Score (eNPS) minst 17 Vi ska ha Net Promoter Score (NPS) minst 40 Vi ska ha en långsiktigt ekonomisk tillväxt med en vinst för hela bolaget som uppgår till minst 3% Vi ska ha en soliditet om minst 25% UTFALL 7 45 0,7% 26% ÅRSR EDO VISNING 2022 21