Årsredovisning 2022 | Sh bygg, sten och anläggning
1
HÅLLBAR HETSRAPPORT | FÖR V AL TNINGSBERÄ T TELSE
Ekonomisk hållbarhet Vår ekonomiska hållbarhet grundas i att vi alltid tagit väl genomtänkta strategiska beslut för långsiktig tillväxt. Vår ekonomiska trygghet ger oss i sin tur förutsättningar att år efter år kunna fortsätta investera hållbart genom att enbart ta små risker och tänka långsiktigt kring ekonomisk planering och socialt ansvarstagande för medarbetare, samhälle och miljö. Hela vår verksamhet är i grunden samhällsbyggande och allt vi gör är en del av en större helhet. Våra långsiktiga ekonomiska mål är att ha ett resultat om minst 3 procent av omsättningen och en soliditet på minst 25 procent. I år når vi målet för vår soliditet, däremot lyckas vi givet omständigheterna i vår omvärld inte nå vårt resultat eller omsättningsmål. Våra ekonomiska mål kvarstår dock och vi kommer framåt fortsätta att sträva mot att nå dessa för att säkerställa att vi är ett stabilt hållbart bolag i minst 100 år till. Vår fortsatta tillväxt ska i huvudsak ske organiskt men kan även ske genom förvärv. Vår bransch är konjunkturkänslig men tack vare vårt strategiska arbetssätt med grunden i långsiktiga och repetitiva uppdrag som bygger på förtroende, många års samarbeten, trygga relationer och vårt goda rykte står vi stadigt trots svängningar i konjunkturen och andra oförutsägbara händelser. Våra samverkansprojekt, där vi samarbetar nära kunden redan från start, är speciellt framgångsrika och effektiva. Här kan vi med vår samlade kompetens ta rätt beslut tidigt i projekten, vilket spar både tid och pengar för båda parter. För att bli mer resurseffektiva har vi under året automatiserat ett flertal processer och förbättrat våra administrativa flöden. Bland annat har hela koncernen bytt till nya system för bokföring och fakturahantering. Vi arbetar vidare med utvärdering av ytterligare kostnadseffektiva och prestationshöjande lösningar, ett arbete som pågår fortlöpande inom hela koncernen. Ansvarsfulla inköp Vi genomför årliga leverantörsbedömningar för att säkerställa affärsetiken och att våra leverantörer har och följer en egen uppförandekod som ställer minst lika höga krav som vår egen. Vi har goda och långsiktiga relationer med våra leverantörer och anlitar främst lokala företag. Genom våra leverantörsbedömningar har vi kontroll över hela kedjan och vet var materialet vi använder är producerat och att det håller hög kvalitet. I den mån det är möjligt gör vi våra materialinköp lokalt. Våra leverantörers och underleverantörers förmåga att leverera produkter och tjänster måste leva upp till alla överenskomna och fastställda krav och specifikationer såsom signerade riskanalyser, kvalitets, miljö och arbetsmiljösystem, produktval och hållbarhetsarbete. Vi säkerställer även att leverantörerna är registrerade i organisationsnummerregistret som arbetsgivare samt för moms och Fskatt och kontrollerar även de beslutade arbetsgivaravgifterna för de tre senaste månaderna. Tydliga rutiner finns även då vi ska inleda samarbeten med nya underentreprenörer. Vi har ett framåtriktat arbetssätt och bygger långsiktiga relationer. ÅRSR EDO VISNING 2022 45