Marknad Öresund 1
KULTUR I LUND SCANDINAVIAN DESIGN OF EVERYDAY LIF
E FOTO: ÅSA LIFFNER Från 1930-talet och fram till 1970-talet skapade några av Skandinaviens bästa formgivare bruksföremål för hemmet, som nu blivit eftertraktade klassiker. Nya idéer och nya material drev fram utvecklingen, och under efterkrigstiden började företag tävla om att förse konsumenterna med de bästa produkterna – bruksföremål med lång livslängd, där funktion, form och ekonomi samspelade. I utställningen Scandinavian Design of Everyday Life visas delar ur samlaren och författaren Thomas Lindblads unika samling av skandinaviska vardagsföremål. I Sverige förde Svenska Slöjdföreningen från 1910-talet en framgångsrik kampanj med målet att engagera konstnärer som formgivare i industrin. Idéerna formulerades bland annat av Gregor Paulsson i boken Vackrare Vardagsvara (1919). Nya material som aluminium, plast och rostfritt stål möjliggjorde masstillverkning till låga priser. Pressglaset genomgick en teknisk utveckling, som gjorde det både hållbart och billigt. Danska, finska, norska och svenska designers fick efter 40 Öresund andra världskriget stort utrymme att skapa vardagsföremål, och gick in för uppgiften med stort allvar. Produktionen kulminerade 1960 till 1970. Konsumentorganisationerna var pådrivande när det gällde att utveckla funktionella bruksföremål och tillverkningen granskades bland annat av husmorsorganisationer. Det är ingen överdrift att säga att aldrig har så många välgjorda kastruller och andra ting sett dagens ljus, som i sextiotalets Skandinavien. Dessa framsteg väckte uppmärksamhet och fick priser på internationella utställningar och mässor. Thomas Lindblads samling har byggts upp under 25 år och är den största och enda samlingen i sitt slag. Till utställningen har han valt ut såväl klassiker tillverkade i miljoner exemplar, som mer okända ting, som ändå var vägröjare för modernt tänkande. Upptäck, eller återupptäck, besticket Thebe, kastrullen Party, vickningsgaffeln Piruett, konservöppnaren Röda Clara, termosen Kaffemoster, Bernadottepannan och plastservisen Zoom. Många av tingen lever vidare i daglig tjänst – det är hållbar design. Utställningen kompletteras av Thomas Lindblads bok Design till vardags. . Plats: Kulturen i Lund, Tegnérsplatsen 6 i Lund Utställningen visas fram till 27 augusti 2023 ® EMIL JENSEN AKTUELL MED ”ÄN SUSAR SKOGEN” FOTO: MARGARETA BLOOM/CREATIVE COMMONS Efter sommarens succé med Cykelturnén blir det tågturné i höst med nya föreställningen ”Än susar skogen”. Nu med orkester och med Vera Vinter & Hanna Ekström som förband. Emil Jensen gjorde en av sommarens mest uppmärksammade och hyllade turnéer när han gick från ord till handling och genomförde hela sin sommarturné per cykel – 400 mil och 37 spelningar runt om i Sverige. Varje meter per cykel, som en personlig och konkret manifestation för klimatet. I höst blir det tåget från Malmö i söder till Umeå i norr med nya föreställningen ”Än susar skogen” om biologisk mångfald och det snillrika livet på jorden. – Bland alla larmrapporter behöver vi en påminnelserapport om det fantastiska liv vi har, om den planet som vi så gärna vill ha kvar, så vi inte glömmer vad det är vi kämpar för. Detta är min hyllning till alla livsformer som inte har någon röst, till alla som ännu inte fötts, säger Emil själv om föreställningen. Efter solosvängen i sommar tar Emil i höst tåget med full orkester och med Vera Vinter och Hanna Ekström som support, Anna Dager på Cello och Staffan Findin på trombon. Det blir som alltid en blandning av musik och tal, komik och allvar, poesi och föredrag med en gammal overheadapparat. En helaftonsföreställning i två akter om träden, haven, floderna, svamparna och människodjuret. 29 oktober Malmö Live 25 november Lund, Stadsteatern ®