Årsskrift 2019 1
nybyggen och ombyggen. Många finns, förutom i Aus
tralien, i länder som Indonesien, Indien och Japan samt i Fiji och Malaysia. Banarkitekten Peter Nordwall har promenerat runt Thomsons bana på Sentosa Island i Singapore. Där syns det vilken sorts golf han uppskattade. ”Nog tycker jag att den luktade mera inland links än amerikansk target golf”, säger Peter. ”Hurra” för den enkla, sunda golfen Peter Thomson hade ett rikt liv vid sidan av golfbanan. I sitt bibliotek hade han mycket historia men bara lite golf. Han uppskattade opera och började måla. Han var också skribent och journalist. Under sina aktiva tävlingsår hade han kontrakt med Melbourne Herald och lämnade referat från de tävlingar där han själv spelade. Som alla journalister var han pressad av sina deadlines och det hände att han hade mera bråttom än kollegerna i presstältet eftersom han också måste hinna upp på klubbhusets trappa för att ta emot den gamla vinkannan efter en seger i The Open. Georg Svensson var imponerad av Peter Thomson. ”Jag skulle vilja ropa ’hurra’ för den enkla, sunda golfen”, skrev han i Svensk Golf. Han gillade skarpt Thomsons sving: ”Hans sving var helt vanlig, inga märkvärdigheter, klubban rakt bakåt, upp över axeln och så ner mot bollen ... och en alldaglig follow through.” ”Han nöp till bollen utan synbar ansträngning...” Numera finns flera filmer på nätet där jag kan se Peter Thomsons sving bättre än på mina bilder. Det ser mjukt och skönt ut, som en njutningsfylld och harmonisk rörelse. Jag skulle mycket hellre svinga så, än så som moderna spelare svingar. Deras svingar är säkert effektivare än Peter Thomsons, men det ser inte skönt ut, mera som något man utför en dag på jobbet. Peter Thomson jobbade inte, han spelade golf. Så här sa han: ”Jag hade en tid full av glädje när jag fick spela det spel som jag älskade. Det var ett rent nöje och jag tror inte att jag har gjort något riktigt arbete någon enda dag i hela mitt liv.” Georg Svensson lade märke till att Thomsons slag såg snarlika ut trots att han slog med olika klubbor. ”En järnfemma sköts mot greenen och flaggan på samma sätt och bara med en aning mera elevation än en järntrea. Bollarna droppade inte ner vid flaggan och stannade, de sköts rakt Peter Thomsons clinic på Falsterbo 1960. fram, längden verkade mera tagen på en höft och rullen lämnad åt slumpen.” Detta var Peter Thomsons spelstil, som han lärt sig från början på de sandiga banorna runt Melbourne. Det var den stil som gjorde honom svårslagen eller oslagbar på de linksbanor där The Open avgörs. Han spelade bollen under vinden, utmed marken och hade förmågan att se de linjer som gick över humps and hollows fram till flaggan. Att slå mot greenen med en wedge, eller att ha flera wedgar i bagen, var ”galet”, sa han. Det var golf med slag som inte kan skrivas ned i en anteckningsbok utan som registreras i fingertopparna och i kroppskänslan. Det är sådan golf som sätter fantasin i rörelse och det är sådana slag som, när de någon gång lyckas, skänker en tillfredsställelse som dröjer sig kvar länge, länge. PEHR THERMAENIUS KÄLLOR: John Fischer i USA skrev i höstas om Peter Thomson i sin serie Random Golf Footnotes. Skriv till mig så skickar jag gärna artikeln: pehr.thermaenius@ gmail.com. Georg Svenssons rapport från Peter Thomsons uppvisningar i Sverige finns i Svensk Golf nr 7, 1960. Henry Longhursts artikel ”Peter Thomson tells it all” finns i samlingsboken Only on Sundays. 27 FOTO: GEORG KITTEL