Byggaren 1
Byggaren provar Det hjälps inte att den 96 kW/130
hk starka trecylindriga bensinmotorn i kombination med åttastegad automatlåda i Toyota Proace City överträff ar alla Byggarens förväntningar. Med futtiga 499 kilo maxlast i den korta versionen är bilen diskvalifi cerad för alla kategorier av byggare. Det är dieseln som gäller. Text och foto: Christer Andersson Toyota Proace City i den korta versionen med bensinmotor och åttastegad automatlåda ger personbilslik komfort. Däremot är maxlasten låg. Satsa på dieselmotorn. Vi gillar inte lackade stötfångare och sidosköldar. Strålkastarspolning saknas. Proace City är Toyotas första bil i det segment som i Sverige domineras av VW Caddy. En bil som Byggaren provkört tidigare, trots att den är helt ny. Proace City är nämligen byggd av PSA och är identisk med helsyskonen Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Opel Combo. Därför provkör vi Proace City med bensin- i stället för dieselmotor. En bensinmotor som i kombination med en åttastegad automatlåda överträff ar våra förväntningar. Men, med 499 kilo maxlast i den korta versionen är bilen diskvalifi cerad för tunga hantverkarinredningar. När vi provkörde samma bil i form av en Peugeot Partner, med dieselmotor och samma eff ekt, hade vi höga 826 kilo maxlast. Alltså 327 kilo mer! Däremot är släpvagnsvikten för vår bensinmotordrivna provbil överraskande 1 300 kg. Motsvarande diesel-Peugeot fi ck bara dra 1 000 kg? Den trecylindriga bensinmotorn i Proace City är på 1,2-liter och lämnar 81 kW/110 hk alternativt 96 kW/130 hk. Den fyrcylindriga 1,5-litersdieseln har tre eff ektuttag: 56 kW/75 hk, 75 kW/100 hk och 96 kW/130 hk. Det fi nns tre växellådor. Med bensin en sexväxlad manuell för 110-hk motorn och en åttastegad automatlåda för 130-hästarn. 20 Dieseln har en femväxlad manuell låda för de två svagaste och en sexstegad manuell eller åttastegad automat för den starkaste. Bilarna bygger på en plattform som presenterades 2018 och som kombinerades med gamla Partner-Berlingo där bak. Alla fyra märkena kommer med eldrift . Däremot erbjuder inte Toyota fyrhjulsdrift vilket fi nns som tillval för PSA:s egna märken. Skåpvolymen är 3,3 m3 i den korta och 3,9 i den långa, alternativt 3,8 m3 respektive 4,3 m3 om man utnyttjar möjligheten att lasta långa föremål via en lucka i mellanväggen. Axelavstånden är 278,5- och 297,5 centimeter. Längd/bredd/höjd för Proace City i kort version, utan backspeglar, är 440,3/184,8/186,0 centimeter. Motsvarande för den långa är 475,3/184,8/186,0 centimeter. Byggaren har provkört en kort 130-hästars Proace City i utrustningsutförandet Professional. Dessutom med ett ”teknikpaket” för 13 750 kronor. De övriga två utrustningsalternativen kallas Entry, vilken bara fi nns i den korta versionen, och Comfort. De lackade stötfångarna och sidosköldarna på Professional hör inte hemma på ett arbetsredskap. Innerskärmar av plast är standard, men stänkskydd saknas. Bra hel- och halvljus och ledbelysning för varseljus. Även dimljus. Högtrycksspolning av strålkastarna saknas. Det är förberett för takräcke och taklasten är 100 kg. Vindrutetorkarnas viloläge under motorhuven gör att de kan frysa fast vintertid. Insteget är problemfritt till en mattsvart inredning med apelsinskalsyta. Ljusgrå textil i taket och grå plast på vindrutestolparna. Mellanväggen är svart och plåtren med en genomsiktsruta. Sätena har mörkgrå textilklädsel med svarta markeringar på sidorna. Vi gillar inte en smutssamlande textilmatta på golvet. Artikelförfattaren satt inte bra beroende på utformningen mellan sätet och ryggstödet. Andra i testlaget kände inga besvär. Regleringen av svankstödet är svåråtkomlig när ryggstödet för mittplatsen är uppfällt. Stolens höjdjustering är manuell bakifrån-framåt-uppåt. Ryggstödslutningen är inte steglös. Skjutmånen är inte tillräcklig för storvuxna. Två passagerare får samsas på en soff a där mittsätet är oanvändbart för en vuxen eft ersom växelspakskonsolen tar allt knäoch benutrymme. Dessutom är det trångt BYGGAREN ¬ 6 2020 Toyota Proace City Professional kort 1.2 Turbo 130 hk S&S aut Bensinversionen av Proace City har för låg maxlast för byggare