Byggaren 1
PLUS & MINUS Skjutdörren på höger sida är smal oc
h mellanväggen stjäl cirka 15 centimeter av öppningen. En lucka till passagerarutrymmet ger ett förlängt lastutrymme. Bakdörrarna låser i 90 grader men inte när de öppnas i 180 grader. Skåpinklädsel blir standard i Sverige. för två vuxna i bredd. Ensam sitter ytterpassageraren hyfsat. Vi rekommenderar ändå soff an i stället för en passagerarstol som tillval för att få en arbetsyta med en utdragbar och svängbar skiva på baksidan av mittplatsens ryggstöd. Förvaringsutrymmena består av en hylla över vindrutan, grunda kartfack i dörrarna, mugghållare på panelen på yttersidorna, ett litet fack på panelen framför föraren, ett litet fack mitt på panelen och ett handskfack utan lås framför passageraren. Instrumenten är överskådliga med runda urtavlor. Hastighetsmätaren och varvräknaren fl ankerar bränsle, vattentemp och en informationsdisplay. Rattkransen kan skymma för vissa förare. En ”head updisplay” ingår i teknikpaketet. I denna ser man hastigheten, hastighetsgränser och säkerhetsvarningar utan att släppa blicken från vägbanan. Suveränt. Den läderklädda ratten är justerbar åt två håll, men är tillplattad i underkant. Med tre rattvarv snurrar ratten friskt vid stora utslag och man förlorar lätt kontakten. En ratt skall vara rund. Reglage och manövertangenter är tydligt markerade och belysta. Tangenter på rattekrarna för stereo och telefonstyrning. Manövrering av farthållaren är gömd under ratten till vänster. P-bromsspaken har ersatts av elektrisk in- och urkoppling och reglageratten för den mjukt arbetande åttastegade automatlådan är välplacerad och synnerligen lättmanövrerad. Det går även att växla manuellt med paddlar under ratten. Mitt på panelen fi nns en 8-tums display för radio-, telefon- och navigation. Den ser ut att vara eft ermonterad, trots att den är standard. Bra insteg till en komfortabel förarplats men där tvåsitssoff an är oanvändbar för mittpassageraren. Men, nedfälld, bidrar mittplatsen till goda arbetsytor. Textilmatta på golvet hör inte hemma i ett arbetsredskap. Proace City kan utrustas med en mängd elektroniska hjälpmedel. Bland annat aktivt krockskyddssystem, vägskyltigenkänning, aktiv farthållare, körfi lsassistans och trötthetsvarnare. Men, i utbudet saknar vi en av modellens i vårt tycke bästa innovationer, en överlastindikator. Värmen-ventilationen fungerade tillfredsställande med en tvåzons klimatanläggning för Professional. Även passagerarkrockkudde är standard, liksom sidokrockkuddar. Trepunktsbälten, men i höjdled justerbara fästen på ytterplatserna saknas. Svagt. Huvudskydden går enbart att reglera i höjdled. Akustisk bältesvarnare på förarplatsen. I övrigt bra innerbelysning med riktade kartläsningslampor. Högtalare vid bilens sidorutor. Kurvhandtag i taket, elegant sammanbyggda med hyllan över vindrutan. Sikten är bra framåt med undantag av att vindrutestolparna stjäl mycket sikt i kurvorna. Ytterbackspeglarna är små och vi saknar vidvinkelspeglar i botten. Tanken är väl att dom skall ersättas av en backkamera med en display på innerbackspegelns plats och parkeringsradar fram och bak inkluderande dödavinkelnvarnare. Vindrutetorkarna borde gått något längre ut i vänsterkant. Solskydden klarar inte sin uppgift helt vid sidoljus. Vindrutans nederdel och sida är eluppvärmd. I motorrummet är det gott om utrymme men ändå svåråtkomligt, eft ersom motorn ligger lågt. Alla kontroller och påfyllningar är dock åtkomliga och väl markerade. Lampbyten går att klara utan verkstadsbesök. Vi saknar en stänkplåt under motorn. Toyota Proace City Professional kort 1.2 Turbo 130 hk S&S aut 8 Pris, inkl. moms: 264 875 kr. Vårt provexemplar: 278 625 kr. Fordonsskatt: 6 618 kr. Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Rost, 6 år. Lack, 3 år. Vagnskadegaranti, nej. Vägassistans, 3 år. Elektronik, nej. Motor: Bensin. Rak 3 cyl. 12 vent. 2 överliggande kamaxlar. 1 199 cm3. Turbo. Max effekt, 96 kW/130 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment, 230 Nm vid 1 600 v/min. Miljö: Euro 6.3. Koldioxidutsläpp, Testcykel NEDC, 119 g/km. Testcykel WLTP, 164 g/km. BYGGAREN ¬ 6 2020 Bränsleförbrukning: Testcykel NEDC. Blandad körning, 5,2 l/100 km. Landsvägskörning, 4,8 l/100 km, Stadskörning, 5,9 l/100 km. Testcykel WLTP. Blandad körning, 7,2 l/100/km. Låg, 8,8 l/100 km. Medium 6,8 l/100 km/tim. Hög 6,1 l/100 km. Extra hög, 7,9 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 7,1 l/100 km. Bränsletank 61 liter. Prestanda: 0-100 km/tim, Byggarens provbil, ca 11,0 sek. Full last, ca 14,0 sek. Toppfart, 173 km/tim. Mått och vikter: L/B/H 440,3/184,8 (210,7 med speglar)/188,0 cm. Axelavstånd/spårvidd fram-bak, 278,5/156,3-157,7 cm. Lastvolym, 3,3 m3, 3,8 m3 med genomlastningslucka. Tjänstevikt/maxlast/släp, 1 501/499/1 300 kg. + Hög åkkomfort + Bra åttastegad automatlåda + Låg bränsleförbrukning + Många hjälpmedel och tillval - Låg lastförmåga - Oanvändbart tredje passagerarsäte - Strålkastarspolning saknas - Ratten är inte rund - Bakdörrarna spärrar ej i 180 grader - Lätt instabil med maxlast - Textilmatta på golvet Skjutdörren på skåpets högra sida har en besvärande smal öppning och mellanväggen stjäl cirka 15 centimeter i midjehöjd. De asymmetriska bakdörrarna spärrar i 90 grader men inte när de vidöppnas i 180 grader, varför de lätt blåser igen eller stänger sig själv i motlut. I Sverige är det standard med laminatinklätt skåp. Sex lastsäkringsöglor i golvet och fyra i midjehöjd. Nederdelen av sidoväggarna är klädda med plast från fabrik. Med lätt last är korta Proace City personbilslik i fj ädring och dämpning med god komfort och riktningsstabilitet. Med maxlast, låga 499 kilo, är komforten fortfarande hög, men bilen blir något instabil och sen i reaktionerna på rattutslag. Antisladdsystemet träder dock in och minimerar riskerna. På lösgrus och start i backe får den framhjulsdrivna bilens antispinnsystem arbeta hårt. Den trecylindriga bensinmotorn är en positiv överraskning trots ett sämre vridmoment än för den lika starka fyrcylindriga dieseln. Mycket av tack vare den utmärkta åttastegade automatlådan. Med 96 kW/130 hk ger motorn goda prestanda med hög körbarhet. Byggarens snittförbrukning med last upp till totalvikten var 0,71 liter per mil. Bra för en bensinbil. Ljudnivån var något högre än när vi körde samma bil med dieselmotor. Vid 110 km/tim mätte vi upp 70 decibel från sexans- upp till åttans växlar. Vid 90 km/ tim fi ck vi 66 decibel på fyrans, femmans, sexans, sjuans och åttans växlar. Vid 70 km/ tim mätte vi upp 64 decibel från fyrans upp till åttans växlar. Det är alltså däcken och vindbruset som står för oljudet.