I.A. Hedin Bil - Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2018 HÄLSA & SÄKERHET NOLLVISI
ON RESULTAT Vi har en nollvision gällande arbetsrelaterade olyckor och åtar oss att tillhandahålla en hälsosam och säker arbetsmiljö för alla våra anställda inklusive nödvändig information och utbildning. Vi skall kontinuerligt arbeta med att identifiera arbetsmiljörisker och vidta åtgärder för att minska riskerna. Vi ska ge alla anställda möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv och att vi ska ha kraft att arbeta till pensionsåldern. FÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER Många arbetsgrupper hos oss utsätts för fysiska risker i sitt dagliga arbete. Inom verkstadsidan finns många mekaniska och riskfyllda moment, vilket kan innebära risk för klämskador eller stötskador. Vi arbetar också med ett stort antal kemikalier i våra verkstäder. Inom vår bilförsäljning kan det förekomma hot- och våldssituationer. För att säkerställa vårt systematiska arbetsmiljöarbete arbetar vi med tydliga och dokumenterade rutiner i våra interna riktlinjer. Det finns även särskilda säkerhetsrutiner för arbetsuppgifter som är riskfyllda. Vår egenkontroll inom arbetsmiljö och brand hanteras och dokumenteras i ett webbaserat system, i vilket vi enkelt kan följa upp genomförandegraden samt resultat per anläggning. Våra chefer samverkar med våra medarbetare och genomför riskinventeringar regelbundet. Likaså informeras och utbildas medarbetarna om riskerna i arbetet samt hur dessa kan förebyggas eller undvikas. Varje medarbetare är skyldiga att följa de regler och rutiner som gäller på arbetsplatsen och har ansvar för att bidra till att skapa en god arbetsmiljö. För att I.A. Hedin Bil skall vara en trygg och säker arbetsplats är det viktigt att snabbt åtgärda fel och brister i arbetsmiljön, men också att ta tillvara konstruktiva förslag om hur företaget kan utvecklas och förbättras som arbetsplats. Alla våra medarbetare har tillgång till vårt webbaserade ärendehanteringssystem och har därför en skyldighet att rapportera brister, tillbud och olyckor. Förutom rapportering av händelser hjälper systemet oss att analysera och följa upp inträffade händelser vilket bidrar till att vi kan bedriva ett förebyggande arbete gällande arbetsmiljön inom hela verksamheten. En av utmaningarna i vårt systematiska arbetsmiljöarbete är att öka viljan att registrera tillbud och avvikelser samt att utreda, analysera och följa upp inrapporterade händelser. Utan ett hållbart och systematiskt hälso- och säkerhetsarbete utsätts medarbetarna även för psykiska risker. Medarbetare som belastas med en orimlig arbetsbelastning, eller som inte ges samma rättigheter och möjligheter som sina kollegor, som utsätts för trakasserier eller som riskerar att inte komma till sin rätt, att må dåligt eller att bli utbrända. Brister vi i vårt engagemang för dem kan de fara illa, både fysiskt och psykiskt. • 32 stycken inrapporterade arbetsplatsolyckor varav två allvarliga. • 46 stycken inrapporterade tillbud varav sex allvarliga tillbud. • 16 stycken av ovan ärenden är anmälda till Arbetsmiljöverket. • Implementerat webbaserat ärendehanteringssystem för rapportering, analys och uppföljning av tillbud- och arbetsskador. • Implementerat vårt webbaserade system för genomförande och dokumentation av egenkontroll av skyddsronder och brandskyddsronder hos Bavaria Sverige. ANALYS Vår analys är att de inrapporterade tillbuden och arbetsolyckorna är få i förhållande till antal anläggningar och anställda. Vi har dock en nollvision gällande olyckor och skador. Vi har välfungerande rutiner för hantering av olyckor och tillbud. Svårigheten för oss, som hos många andra, är att få in tillbuds- och incidentrapporter. Vi informerar kontinuerligt chefer och personal om vikten av detta. Alla har tillgång till ärendehanteringssystemet, där incidentrapporter om tillbud och arbetsskador inrapporteras. Vi samarbetar också med skyddsombud att vara lyhörda om vad som händer ute på våra anläggningar och för att aktivt medverka till att andelen rapporterade tillbud ökar. MÅL Vi har en nollvision gällande allvarliga olyckor och skador. 41