I.A. Hedin Bil - Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2018 ATT TRÄNAS I MENTAL BERED
SKAP OM RISK OCH HOT I BILBRANSCHEN I bilbranschen finns risk att utsättas för brott. Det vanligaste är bedrägerier av olika slag, men risker om hot och våld måste också förebyggas. Våra arbetsplatser ges möjlighet till utbildning på plats i den egna arbetsmiljön genom vårt unika och skräddarsydda program Risk och Hot mot Bilbranschen, med inriktning på mental förberedelse hos våra medarbetare om de vanligaste riskerna och hoten som kan uppkomma i bilbranschen. Programmet har fokus på de säkerhetshöjande åtgärder som krävs för verksamheten och i det vardagliga arbetet, riskinventering för att förebygga brott, mental förberedelse för att råka ut för ett brott, och konkreta åtgärder och incidentrapporter och uppföljning om och när det sker. Under 2018 genomfördes utbildningen på tio av våra anläggningar. FRISKTAL Utan ett hållbart och systematiskt hälso- och säkerhetsarbete utsätts medarbetarna även för psykiska risker. Medarbetare som belastas med en orimlig arbetsbelastning, eller som som inte ges samma rättigheter och möjligheter som sina kollegor, som utsätts för trakasserier eller som riskerar att inte komma till sin rätt, att må dåligt eller att bli utbrända. Brister vi i vårt engagemang för dem kan de fara illa, både fysiskt och psykiskt. SJUKTAL Statistiken över sjuktal visar att kvinnor inom koncernen är sjuka i större utsträckning än män. Företaget arbetar aktivt med att kunna kombinera privatliv med arbetsliv för att kunna attrahera det underrepresenterade könet. INTERVJU Intervju med Per-Arne Nilsson, anlitad säkerhetsrådgivare och utbildare i Risk och Hot i Bilbranschen. Bakgrund: Före detta Kriminalkommissarie för grova brott. Hur kom du in på den här banan med utbildning? - Jag har hållt på med utbildning inom polisen och arrangerat transportsäkerhetskonferenser, bedrägerikonferenser med mera. Jag träffade Anders Hedin när jag var spaningspolis för flera år sedan i samband med bilar som brunnit och uppklippta staket, säger Per-Arne. Vad är din filosofi om hur man ska hantera brottslighet? - Min filosofi är att man inte ska behöva åtgärda brott, man ska förebygga. Det är det mest lönsamma, att undvika att bli utsatt. Därför är det viktigt med mental beredskap. Att vara förberedd och se mönster och tecken som kan föranleda brott. Man kan lätt bli lurad och invaggas i falsk tro. Det är också viktigt att chefer ser sin personal och skapar delaktighet och lyssnar. Att dokumentera är också A och O, menar Per-Arne. Bilbranschen är en av de branscher som fått vara i fred längst. Det lättaste sättet att komma över kapitalvaror är genom bedrägerier, och bedrägerierna ökar. Den organiserade brottsligheten blir mer avancerad och teknisk. Därför måste också branschen vara förberedd. - Det är viktigt för mig att hålla mig uppdaterad om vad som händer. Jag har kontinuerlig kontakt med Brottsförebyggande Rådet, Polisen och Larmtjänst. Jag läser mycket facktidningar och aktuell dagpress för att hålla mig informerad, avslutar Per-Arne. År 2016 Kön Frånvaro% Totalt Kvinna 6,79 Man 3,46 Total 3,80 Kvinna 6,44 2017 Man 3,58 Total 3,87 Kvinna 5,94 2018 Man 3,59 Total 3,86 42