Kollega Just nu
Kollega Aktuellt
Kollega Lön & villkor
Kollega Bransch
Kollega Arbetsrätt
Kollega Hälsa
Kollega Karriär
KARRIÄR N är Frida Bergström sökte sin tjänst som
Revenue Operations Manager på mjukvarubolaget Funnel hade hon bara hört begreppet ”kompetensbaserad rekrytering”, men inte upplevt det. – Jag är van att söka tjänster med hjälp av cv och personligt brev. Här skickade jag enbart in mitt cv och fick samtidigt svara på frågor om min erfarenhet inom olika områden. Därefter fick jag göra ett personlighets- och ett logiktest. Några dagar senare fick Frida Bergström återkoppling – hon hade gått vidare till en telefonintervju. Där kunde hon ställa frågor om tjänsten samtidigt som hon fick svara på fler frågor om sin kompetens, tidigare arbetsuppgifter och vad hon hade för yrkesmål. Det dröjde några dagar, sedan fick hon ny återkoppling. Hon blev kallad till möte med rekryteraren och den rekryterande chefen. Frida Bergström berättar att alla frågor ställdes på samma sätt. – Jag uppmanades att ge exempel på en specifik situation och berätta hur jag hade hanterat den. Därefter fick jag följdfrågor som utmanade mig att tänka igenom konsekvenser och lärdomar utifrån varje situation. När intervjun var avklarad var det dags för nästa stora moment. Frida Bergström skulle förbereda ett case som innebar arbetsuppgifter som ingick i den sökta tjänsten. – Det var första gången jag besökte kontoret. Där presenterade jag caset för en teammedlem och den rekryterande chefen. Efter presentationen förde vi en dialog kring hur jag hade tänkt och kommit fram till resultatet. Rekryteringens näst sista moment var att Frida fick träffa sina kommande kollegor för en teamintervju. – Det kändes väldigt bra och kul och var mer som en konversation än en intervju. Teamintervjun var nog mitt favoritinslag i rekryteringen då jag fick störst inblick i hur det faktiskt skulle vara att jobba i mitt framtida team och på Funnel. Rekryteringen avslutades med referenstagning. Sedan blev Frida Bergström erbjuden tjänsten. Trots rekryteringens många moment föredrar hon den kompetensbaserade processen framför den traditionella metoden. – Helt klart. Som arbetssökande underlättade det även för mig att få en insikt om jag var rätt match 24 KOLLEGA 6_2022 »Det kändes väldigt bra och kul och var mer som konversation än en intervju« för tjänsten. Det blev väldigt tydligt när jag fick frågor kopplade till min kompetens och där jag själv fick en inblick i hur jag beter mig i olika situationer. Hennes bästa tips för andra som ska gå igenom kompetensbaserad rekrytering är att vara så specifik som möjligt och ge konkreta exempel på situationer man upplevt. – Det hjälper mycket, både rekryteraren och dig som arbetssökande. Jonas Mauritzson. Jennifer Jussila är Head of Talent på Funnel och den som rekryterade Frida Bergström. – Som tillväxtbolag är rekryteringen en central och strategisk fråga för oss. Vi bestämde tidigt att vi ska vara noggranna med vilka vi anställer. Här tror jag att vår rekryteringsmetodik har varit ett viktigt stöd och gett oss bättre förutsättningar att anställa rätt personer, säger hon. Jennifer Jussila föredrar kompetensbaserad rekrytering eftersom hon menar att det är en evidensbaserad metod där strukturen och relevanta kompetenser är centrala. Hon anser att det är mycket mer än ett cv som avgör om en kandidat kommer att lyckas i sin nya roll, då olika egenskaper, förmågor och motivation spelar in. – Våra chanser för en lyckad rekrytering ökar i och med att vi alltid utgår från relevanta och nödvändiga frågor i rekryteringsprocessen. Genom att vi minskar mängden irrelevanta krav, ökar vi också chansen att hitta rätt person. – Metoden är mer objektiv och vi minimerar beslut som baseras på vår magkänsla och som ofta kan vara missledande. Även den arbetssökande upplever sig mer rättvist bedömd, då alla kandidater bedöms enligt samma kriterier. Jennifer Jussila håller med om att det tar tid att jobba kompetensbaserat samt att det kräver många delmoment. Men hennes bild är att det jämnar ut sig i längden. – Strukturen skapar en tydlighet internt. Den gör att processen flyter på bättre och underlättar beslutet > FOTO: JANERIK HENRIKSSON/TT
Kollega Klubbliv
Kollega Arbetsplatsen
Kollega Så funkar det - Tvister
Kollega Yrket i bild
Kollega Smart start
Kollega Smart hälsa
Kollega Smart på jobbet
Kollega Om Unionen