DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MA TB UTIK 2032 dem själva. Samtidigt innebar
avskaffandet av skråväsendet att lanthandeln såg dagens ljus. Detta blev grogrunden för den moderna butiken. MOTOR OCH FRYSBOX BEREDER VÄG FÖR FRAMTIDEN. Nya fordon, större lastkapacitet och kylteknik innebar att varor kunde distribueras över längre sträckor. Matproduktion kunde bli storindustri, tillgången till färskvaror exploderade och saltat och konserverat började i mitten av 1900-talet ersättas med djupfryst. Butikens sortiment utvecklades mot dagens. LÖSNINGAR FÖR JÄMSTÄLLDHET. Under 1960-talet när även gifta kvinnor på nytt tog steget ut i arbetslivet ökade behovet av nya vardagslösningar. Uppgiften för dagligvaruhandeln blev att få tiden att räcka till för hushållen. TIDSJAKT DRIVER HEL- OCH HALVFABRIKAT. Välfärdsbygget i Sverige byggde på en tanke om ständiga framsteg. Från tidsstudier i industrin till funkis i hemmet skulle minuter kapas och produktiviteten öka! Framväxten av den industriella maten – hel- och halvfabrikaten speglade både tidsjakten och behovet av effektivare lösningar i hemmen när båda föräldrarna arbetade. STORMARKNADER OCH SJÄLVBETJÄNING. Butikernas svar på effektivitetsjakten blev stormarknader och självbetjäning. År 1947 öppnade Konsum i Stockholm den första större självbetjäningsbutiken i Sverige. Kunderna fick nu själva plocka sina varor, något som först togs emot med lika delar skepsis som förundran. Med bilismens framväxt kunde sedan ännu större stormarknader växa fram. UPPLEVELSER OCH LYX. Förutom att lösa det direkta vardagsbehovet ”mat på bordet” har butiken varit ett fönster där människor kunnat möta omvärldens nymodigheter. En viktig plats för att uppleva nytt, få hjälp att bygga status eller komma i stämning. Med flygtransporter, utlandsturism och en ständigt ökad köpkraft, fick butiken under slutet av 1900-talet både uppdraget och möjligheterna att förse konsumenterna med en ständig ström av nyheter och samma exotiska upplevelser som de upplevt under semesterresor världen över. BUTIKEN I TIDEN Från 1800-talets lanthandel är steget långt till dagens hypereffektiva dagligvarusystem, där varor i stora mängder samlas i centrallager och sprids vidare till butiker där kunderna möter dem i hyllor, kylskåp och frysdiskar. Men som vi konstaterat är förändring konstant och även idag är dagligvaruhandeln på väg: • Integrering med det digitala. Butiken är inte längre en separat enhet utan fungerar allt mer i tandem med e-handel och digital kommunikation med kunder. • Nya steg mot obemannat. Ökande grad av självservice, först via snabbköp och senare via självscanning, har varit ett tema historiskt och idag ser vi exempel på helt obemannade butiker. • Ständig utveckling för effektiv drift. På grund av låga marginaler har dagligvaruhandeln alltid strävat efter driftseffektivisering. E-handelns intåg innebär ytterligare lönsamhetsutmaningar för dagligvarukedjor, vilket driver på utveckling och adoption av lösningar som sänker resursåtgång i driften. Robotisering av lager och AI-driven optimering av flöden är två exempel på detta. 10
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD