DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 1. FRÅN SLÖSA TILL SPARA – ME
D HÅLLBARHET SOM ÖVERORDNAT PARADIGM De senaste decennierna har hållbarhet blivit ett överordnat paradigm. Nästan alla större företag refererar till FNs 17 hållbarhetsmål, och en snabbt växande andel av dessa företag deltar i Science Based Target Initiative 1 , genom vilket de tar fram planer för att minska klimatavtrycket i linje med Parisavtalet. Särskilt intressant här är att många företag räknar in klimatkostnader hos underleverantörer och användning av de produkter som de tillverkar. Trycket på företagen mot en mer hållbar ekonomi ökar också från finansiella aktörer. Till exempel har världens största förmögenhetsförvaltare, amerikanska Blackrock, de senaste åren kraftfullt ökat pressen på de företag de investerar i, såväl vad gäller klimatavtryck som andra hållbarhetsfrågor. EU:s satsningar på så kallade taxonomier har även de ambitionen att styra investeringar i mer hållbar riktning. Dessutom har konsumenternas medvetenhet kring klimat- och hållbarhetsfrågor ökat snabbt på senare år, liksom efterfrågan på mer hållbara alternativ. EN HÅLLBAR DAGLIGVARUHANDEL Hur kan aktörer inom dagligvaruhandeln, och framförallt butiksdriftare, bidra till ett mer hållbart samhälle? Svaren på den frågan är alltifrån enkla, då hållbarhet är komplext. Bara att mäta avtryck av till exempel kemikalier eller koldioxid hela vägen från källan till konsument är mycket svårt. Till detta kommer avvägningar mellan olika hållbarhetsmål. Är exempelvis ekologisk mat som producerats i ett annat land mer hållbar Trots att hållbarhet är en komplex fråga är slutsatsen klar: Vi måste försöka och morgondagens dagligvaruhandel behöver vara långt mer hållbar och cirkulär än idag. De val som den enskilda butiken kan göra är till synes begränsade, och på många sätt fast i arbetssätt som byggts upp och förfinats under lång tid. Förutsättningar och förväntningar är djupt inpräntade i såväl kundernas vardag som i branschens traditioner. Å andra sidan är dagens butiksnätverk ett kollektiv med stor kraft att påverka. Både bakåt, i värdekedjans led av producenter och leverantörer, och framåt i mötet med kunden. Framtidens butik behöver se sin del i de system den är en del av, och arbeta med hållbarhet utifrån ett systemperspektiv längs hela värdekedjan. Följande sex förhållningssätt beskriver vad det kan innebära i praktiken: KNUFFA KUNDEN TILL DE HÅLLBARA VAL DE ÖNSKAR. Nudging (”knuff i en medvetet vald riktning”) har de senaste året blivit en uppmärksammad strategi för att få människor att förändra beteenden, till exempel att göra hållbara val. Och en stor andel av konsumenter uppger att de vill göra hållbara val, men väl i butiken blir utfallet ofta ett annat, då egenintresse (till exempel pris), att det upplevs svårt, sociala normer, vanor och sammanhang tar över. 2 Hållbarheten måste därför byggas än konventionellt producerad i närområdet – i vilket avseende? Bör grönsaker förpackas i plast för att förlänga hållbarheten? Dessutom behöver hållbarhetsaspekterna samspela med andra perspektiv, som till exempel ekonomi för både konsument, butik och producent. DEN HÅLLBARA BUTIKEN 17
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD