DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 in i systemet innan konsument
en gör sitt val, genom till exempel butikslayout och exponeringar. De hållbara valen behöver upplevas som standardval och förenklas, vilket också konsumenterna säger. När konsumenter får utvärdera 12 påståenden om framtidens butik utifrån hur önskvärda de tycker att de är, så är ”Framtidens butik är utformad för att minimera klimatpåverkan” rankat som det mest önskvärda alternativet. SAMARBETEN I VÄRDEKEDJAN Butiker har tillsammans stor kraft att påverka leverantörer och producenter genom uppmuntran, gemensamma målsättningar, aktiv kravställning och medvetna val i inköpen. VÅGA ”COOPETITION” Coopetition är en sammanslagning av engelskans collaboration (samarbete) och competition (konkurrens) och innebär att företag i samma bransch både samarbetar och konkurrerar för att uppnå gemensamma mål. 3 ”Kunder vill göra rätt, det vill säga välja hållbart och hälsosamt. Men ofta gör de inte de val de vill, vilket beror delvis på att butiken inte ser ut på ett sätt som stöttar rätt val. Hjälp kunden att göra rätt val genom medveten design av butikslayout.” (Sara Rosengren professor i marknadsföring, Handelshögskolan) BYGG HÅLLBART Den fysiska byggnaden har stor miljöpåverkan i allt från materialutvinning till energiförbrukning under hela byggnadens livstid. Att bygga i miljövänliga och tåliga material samt öka byggnadens energieffektivitet borde vara enkla val för nya butiker som ska etableras. SÖK SYNERGIER MELLAN OLIKA PERSPEKTIV I kontrast till de målkonflikter vi nämnt finns såklart frågor där intressenter enkelt kan enas om vad som är viktigt, och som då utgör lågt hängande frukter i hållbarhetsarbetet. Att öka resurseffektivitet brukar till exempel vara en sådan fråga. SIKTA MOT REGENERATIVITET Bortom att minska negativ påverkan kan butiken bidra till att skapa mer liv i biologiska och sociala system. Butiker kan till exempel välja leverantörer som odlar enligt regenerativa principer, hitta sätt att bidra till de lokala ekosystemen (exempelvis genom biodlingar och plantera växter och träd) och stötta initiativ i lokalsamhället. 18
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD