DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 GLOBALT (samhällsbehov i stör
re utstäckning) DAGLIGVARUAKTÖRER OCH BUTIKSNÄTVERK (bransch- och butikskollegor) REGIONALT/NATIONELLT (behov och aktörer i större sammanhang) LOKALT (lokal kontext, behov, aktörer) VÄRDEKEDJA (Producenter & leverantörer) Samarbeten och synergier för storskalig systemisk omställning BUTIKEN KUNDER KUNDER Initiativ för synergi med aktörer i närområdet Initiativ för synergi med kunder För att skapa verklig skillnad inom hållbarhet behöver butiken förstå sin roll i de system den är en del av och arbeta fram nya lösningar och förhållningssätt utifrån ett systemperspektiv. Källa: Kairos Future 2. FRÅN RÅVAROR TILL INFORMATION – MED KUNDEN I CENTRUM Kanske har du sett på Netflixserien Queen’s Gambit och undrat hur ett företag vågar satsa så mycket på ett så smalt och udda område som en tv-serie om schack. Eller hur de några år tidigare vågade satsa på en serie om kvinnliga fängelseinterner, Orange is the new black. Det är trots allt inte så ofta man ser sådana serier, så rimligen borde det varit högriskbeslut. Men inte för Netflix, och skälet är enkelt. Genom att företaget ständigt samlar information om tittarnas preferenser så kan de inte bara ge skräddarsydda förslag till alla sina användare, de kan också använda all denna data till att på förhand beräkna sannolikheten för att en ny serie kommer att bli en succé. Netflix tv-serier är ett exempel på det andra skiftet, som handlar om hur konsumentdata på många håll blivit en ekonomisk motor. För det Netflix och andra datadrivna företag gör är något fundamentalt nytt. Visserligen har företag i alla tider använt information för att vägleda sina beslut, men med ny teknologi kan effektivitet och träffsäkerhet öka markant. Med maskininlärning och AI som appliceras på växande datamängder kan beräkningskonsten tränga in på allt fler områden, bli mer sofistikerad och ske i en helt ny skala. Därmed förändras också de flesta branscher i grunden. Från att IT var ett stöd för affären har IT för allt fler kommit att bli själva affären, och det gäller inte minst de nya aktörer som etablerar sig i traditionella branscher, som Netflix, Tesla, Spotify, Klarna, Apotea och många andra. Med internet, appar och sociala medier kan konsumenters intressen och beteenden spåras, bearbetas och användas som underlag för såväl kommunikation som produkt- och 19
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD