DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 4. FRÅN NOD TILL ELASTISK AFF
ÄR – BUTIKEN OCH DEN NYA MARKNADSPLATSEN Det fjärde skiftet handlar om de nya institutionerna, informationssamhällets institutioner. Utifrån de samhällsfrågor som är aktuella i en tidsperiod och de tekniska möjligheter som finns tillgängliga, formas tidens organisatoriska och legala lösningar som svarar på människors behov och efterfrågan. Dessa lösningar är tidens institutioner. De senaste åren har vi sett mängder av nya institutioner i dagligvaruhandeln. E-handelsbutiker, matkassar, REKO-ringar, supersnabba leveranser från dark stores och obemannade butiker är några exempel. ”DET KORTA SVARET ÄR: GENOM ATT BLI ELASTISK” Utvecklingen möjliggörs bland annat av uppkoppling, digitala identifikationslösningar och ny logistikinfrastruktur. I det här avsnittet diskuteras konsekvenserna av förändringarna som presenterades i de tre föregående avsnitten, med störst tonvikt på konsekvenserna av den tekniska utvecklingen för detalj- och dagligvaruhandeln. Kapitlet inleder med att visa på alla de nya lösningar som dykt upp de senaste åren för att diskutera hur detta, i kombination med olikheternas värld och kraven på hållbarhet påverkar det butikens roll som logistisk nod. Avslutningsvis diskuterar vi vad detta innebär för framtidens butik, hur den ska kunna leverera såväl funktionella och emotionella värden i en ny tid. Det korta svaret är: genom att bli elastisk. E-HANDELN ÄR HÄR FÖR ATT STANNA Låt oss börja med den mest uppenbara konsekvensen av den tekniska utvecklingen: E-handeln. Idag står e-handeln för ca 5% av dagligvaruhandelns omsättning enligt Postnord, och Svensk Handel förutspår att andelen växer till mellan 12 och 18% till 2030. 8 Tillväxten har under pandemin periodvis varit 100% på årsbasis och den ser ut att fortsätta, om än i minskad takt. 35% SKULLE VILJA BESTÄLLA MER DAGLIGVAROR FRÅN NÄTET (ANTINGEN MED HEMLEVERANS ELLER UPPHÄMTNING) OM MÖJLIGHETEN FANNS 9 25
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD