DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 ALI GOCHE, GRUNDARE OCH VD FÖ
R LAST-MILEFÖRETAGET GORDON DELIVERY E-handel med dagligvaror växer snabbt nu – vad är din bild av utvecklingen? – Jämför dagligvaruhandelns e-handel med annan e-handel. Det är stora skillnader. Marginalerna är betydligt lägre, samtidigt som antalet varor är betydligt fler – och i en mängd olika kategorier med skilda krav på varuhantering och temperatur – plus att en stor andel är färskvaror som snabbt blir svinn om det inte säljs. Detta skapar en komplexitet som gör att plock och logistik är en betydligt svårare nöt att knäcka om man ska göra det lönsamt. Många e-aktörer har en fin och växande omsättning – men de går än så länge med en förlust som ökar linjärt med omsättningen. Kostnaderna för både plock och logistik måste ner ordentligt, och båda problemen är svåra. -För plock-problemet är svaret förmodligen automation – i alla fall på sikt. Stora pengar investeras, men mycket är ännu relativt oprövat. Logistiken är ett annat problem där det är svårt att få skalfördelar. Nyttjandegraden på varje lastbil är låg – särskilt om varje aktör ska ha sina egna bilar. Det kommer aldrig hålla i längden, vare sig kostnadsmässigt eller miljömässigt. Är man Amazon kanske svaret kan bli ett annat … Men med detta som bakgrund – Hur kommer det se ut om 10 år tror du? -Framtidens e-handel med dagligvaror kommer handla om stora lager utanför städerna med automatiserat plock. Sen kommer det behövas minihubbar närmare kunderna. Logistiken lär outsourcas så att den kan samordnas i större skala av specialiserade aktörer. Slutkunder kommer behöva flera olika leveransalternativ – boxar och små utlämningsställen i lämpliga lägen där hemleverans inte är lönsamt. Vilka lösningar som behövs var är en analys vi håller på med idag. Just nu är allt väldigt oanalytiskt. Det finns stora möjligheter till utveckling i takt med att online-marknaden växer. Och vad betyder allt det här för framtidens butiker? -Butikerna kommer finnas kvar. Men förskjutningen mot online kommer växa stadigt under kommande år, både i lösplock, men kanske främst genom färdiga måltidstjänster med allt högre färdighetsgrader. Butiker som kollektiv har en jätteomsättning idag, men marginalerna är små, så en liten förskjutning i efterfrågan kan göra stor skillnad – precis som för andra butiker. Obemannade butiker möter detta till del. Men vanliga butiker står starka ett tag till, och har själva mer potential inom e-handel. Click-and-collect verkar ju fungera rätt bra, och det ska bli intressant att se hur det fortsätter. 26
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD